Doedsvangr - Satan Ov Suns

Doedsvangr - Satan Ov Suns

Label : Immortal Frost Productions | Archiveer onder black metal

Koen S. : Heel soms komen getalenteerde muzikanten, die reeds spelen in ander ‘grote bands’ binnen hun respectievelijke genre, samen om een ‘superband’ te vormen en Doedsvangr is er zo één: met Shatraug (Horna, Sargeist, Behexen, Nightbringer en nog veertig andere bands) op gitaar, Anti-christian (Tsjuder, Beaten To Death, Grimfist en nog veertig andere bands) op drum en Doedsadmiral (Nordjevel, Svartelder en Enepsigos) aan de microfoon, kunnen we hier toch spreken van enkele topmuzikanten uit de Finse en Noorse black metal beweging die zijn samengekomen om een nieuwe entiteit te vormen genaamd Doedsvangr en zo brengen zij ons hun debuut ‘Satan Ov Suns’.

Alhoewel er op het eerste gehoor niets speciaal lijkt te gebeuren en ‘Satan Ov Suns’ klinkt als een standaard black metal album, is dat dus zeker niet, want vanaf de tweede luisterbeurt begin ik het verhaal dat Doedsvangr hier muzikaal neerzet te begrijpen en wordt het alsmaar beter: dat is een groot compliment dezer dagen in de eindeloze en verzadigde black metal zee waarin we dagelijks verdrinken. Bijna elke zelfverklaarde metal muzikant kan blast beats knallen en supersnel gitaar spelen, maar dit op een goede manier brengen is een ander verhaal. Bij Doedsvangr kennen ze de kunst van hun oorlogsvoering: zij spelen minder agressief dan Tsjuder, niet zo snel als Nordjevel en de productie is beter dan op Horna’s platen, maar dat maakt het allemaal niet minder duister. ‘Satan Ov Suns’ ademt verlatenheid en koude wanhoop. Misschien lijken sommige nummers een beetje inwisselbaar, maar er zijn genoeg lekkere riffs en interessante zangpartijen om het album spannend te houden.

Doedsadmiral is toch wel dé man op dit album en zonder afbreuk te doen aan zijn kompanen: getormenteerde vocalen en soms bezwerende zangpartijen die ondersteund worden door zijn onmenselijk gekreun zijn voor mij dé topattractie op ‘Satan Ov Suns’. Een opmerkelijke black metal plaat en zeker de moeite van het aanschaffen waard.