Dimmu Borgir  - Forces Of The Northern Night

Dimmu Borgir - Forces Of The Northern Night

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black metal

Vera : Na een lange periode van inactiviteit wordt 2017 het jaar van de terugkeer van de alom geprezen Noorse symfonische black metal band Dimmu Borgir. Hun meest recente studioalbum is ’Abrahadabra’ en dat dateert toch alweer van 2010. Later dit jaar kunnen we uitkijken naar nieuw werk – daar wordt momenteel hard aan gewerkt – maar we worden eerst in de stemming gebracht met grandioze opnamen van twee unieke concerten die de band gaf met veelkoppig koor en orkest in 2011 en 2012, in Oslo en op Wacken Open Air.

Op het eerste schijfje vinden we de show die Dimmu Borgir gaf in 2011 in Oslo met het Kringkastingorkestret (het Noorse radio-orkest en koor). De spanning wordt opgebouwd met orkest en koor (‘Xibir’) terwijl de heren zich klaar maken. We bewonderen het imposante decor en de zwarte pijen van de deftige klassieke muziekuitvoerders. Dan komt Shagrath in vol ornaat op met zijn band voor ‘Born Treacherous’. De camera geeft ons een overzichtsbeeld: links orkest, rechts het koor en de band als contrasterende factor in het midden. Vuisten gaan in het publiek meteen de lucht in. Het contrast van sacraal koor en orkest contra black metal zal heel deze show beheersen. In ‘Gateways’ zingt Agnete Kjöldrud ruw mee (net als op plaat) en de orkestrale en vlak daarna metalen versie van het lijflied ‘Dimmu Borgir’ illustreren dat mooi. Shagrath toont zich dankbaar met de opkomst van fans uit vele verschillende landen. Een blik klassiekers wordt opengetrokken met het duistere ‘Chess With The Abyss’, het erg epische ‘Ritualist’ en ‘A Jewel Traced Through Coal’ waarin piano, pauken en koor centraal staan. De strikt orkestraal uitgevoerde songs zijn eveneens boeiend om te bezien, want er is zoveel aan de gang op het podium dat je met verwondering blijft kijken.

Dit is inderdaad een legendarische show, met de klassieker ‘Mourning Palace’ als apotheose vooraleer het symfonische ‘Perfection Or Vanity’ een einde maakt aan deze grootse gebeurtenis. In 2012 deed de band dit nog eens over als orgelpunt van Wacken Open Air. De enige bedenking zou kunnen zijn dat dit in een zaal beter tot zijn recht komt, maar de duisternis werkt als een sfeerbrengende factor. Dezelfde setlist wordt nu met even grote precisie gebracht door band en het Nationale Tsjechische symfonieorkest. Het is wederom indrukwekkend van begin tot einde. De band beschouwt deze twee unieke concerten als het hoogtepunt uit hun (lange) carrière en geef ze maar eens ongelijk! Tot slot genieten we van een documentaire over de samenwerking met de klassieke muzikanten, maar ook beschouwingen over de fans komen aan bod, zoals: ‘Noorwegen is al geen goedkope bestemming en toch waren er fans overgekomen vanuit heel de wereld.’ Grappig was ook het feit dat de band ons meegeeft dat de MAC make-up die men gebruikt niet op dieren getest is. Dit is een superieure conjunctie van klassieke verfijning met extreme metal in glorieuze settings!