Deez Nuts - Binge & Purgatory

Deez Nuts - Binge & Purgatory

Label : Century Media | Archiveer onder punk / hardcore

Job : Deez Nuts is inmiddels een gevestigde naam in het hardcore genre, en met een goeie reden: hun stijltje pakt snel en de aggressie is er altijd geweest. Sinds 2013 zit de band als enigzins vreemde eend in de bijt bij Century Media en ‘Binge & Purgatory’ is nu het derde album onder het alombekende label. Nu, om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ‘Binge & Purgatory’ doet niet veel anders dan ‘Bout it’ uit 2013 deed en ook verschilt de nieuwe niet veel van ‘Word is Bond’ uit 2015. Of dat een slecht iets is? Mwoah. Hardcore heeft altijd een neiging om eentonig te zijn, maar kan daarin wel erg lomp uit de hoek komen.

Zo kun je zeggen wat je wilt, maar nummers als ‘Purgatory’, ‘Lessons Learned’ en ‘Antidote’ zijn sloopkogels van geweld. Nummers liggen over het algemeen redlijk laag in tempo, maar komen daardoor heerlijk log door de speakers heen beuken en waar nummers het vuur een beetje opvoeren komen de klassieke punk invloeden terug naar boven. Wat wel gezegd moet worden is dat zanger JJ Peters meer zijn hoge roepstem gebruikt (het klinkt gelukkig nog niet zo belachelijk als Agnostic Front’s “zanger” Roger Miret) dan zijn screams. Spijtig, want juist die screams waren sterk en zijn toch minder vertegenwoordigd op deze nieuwe.

Dat gezegd hebbende, ik gok niet dat deze plaat in de smaak zal vallen bij hardcore onwetenden. De fans zullen hiervan smullen, maar Deez Nuts zal hier hoogstwaarschijnlijk nergens anders hoge ogen gooien want te veel van de muziek is (hoewel hard), vrij standaard hardcore en werkt keurig de checklist af. Formulaische mokerslagen; zo zijn de nieuwe nummers te omschrijven.