Corroded - Defcon Zero

Corroded - Defcon Zero

Label : Despotz | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Corroded is terug. Van lang weggeweest. In 2009 zag het debuutalbum ‘Eleven Shades Of Black’ het daglicht. Vervolgens verschenen er nog twee albums die de burelen van Lords of Metal nooit hebben bereikt maar inmiddels was het alweer vijf jaar stil rondom de vier Zweden. En nu is er dan het nieuwe album, ‘Defcon Zero’. Nog steeds speelt de band een soort traditionele, melodieuze metal, doorspekt met invloeden uit de harde Amerikaanse rock (Shinedown, Three Days Of Grace).

In de line up is wel wat veranderd want er blijkt één van de gebroeders Westin – gitarist Fredrik Westin - niet meer van de partij te zijn; hij is vervangen door Tomas Andersson. En ook de muziek klinkt wel wat anders dan haar voorganger(s). Het album klinkt bijvoorbeeld lang niet zo donker als het debuut: zowel in de teksten als in de muziek klinkt iets meer hoop terug, een stukje positivisme. Niet dat je de jongens nu snel voor een comedy night zult uitnodigen, maar toch. De stem van zanger/gitarist Jens Westin komt zo nu en dan nog steeds in de buurt van Michael Poulsen (‘Retract And Disconnect’) maar hij klinkt sowieso wat rauwer dan op het debuut. De riffs klinken vol en bij vlagen lekker groovend of zelfs pulserend. Het tempo ligt inmiddels ook een tikkeltje hoger maar helaas is de band ook nu weer vergeten om echt lekker up tempo werk toe te voegen. Dat vind ik echt een gemis. Dat zou de variatie namelijk zeer ten goede komen, want na een paar nummers merk ik dat ik wat afhaak, hoe goed alles wellicht ook klinkt. Het is gewoon niet spannend genoeg. Er zijn ook geen songs of muzikanten die er bovenuit springen, al vind ik ‘Day Of Judgement’ wel een vet nummer met mooie dubbele bassdrums en goede zanglijnen van Westin. Eerlijk is eerlijk: er staan ook geen slechte nummers op deze CD. Een goed, maar wat voorspelbaar album.