Comaniac - Instruction for Destruction

Comaniac - Instruction for Destruction

Label : Saol Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Elisabeth : ‘Instruction For Destruction’. Kan een titel passender zijn voor een thrash metal album? De naam laat mij in ieder geval mijn oren spitsen en mijn verwachtingen zijn nogal hoog. De teleurstelling zou groot zijn als zo’n imposante naam aan rotzooi verspild zou worden. Vol spanning werd dus ook de CD ingelegd.

Wat als duet van twee oude schoolvrienden begon heeft zich in de loop van de tijd en na wat ledenwissels tot het huidige kwartet ontwikkeld bestaande uit Jonas Schmid (zang, gitaar), Valentin Mössinger (gitaar), Raymond Weibel (bas) and Stefan Häberli (drums). Na hun debuut ‘Return To The Wastelands’, waarmee de band al enig succes in de thrash metal scene wist te vergaren, verblijden ze ons nu met hun tweede album. Nog is niet te vermoeden wat mij te wachten staat aangezien het album rustig begint, maar sneller dan aanvankelijk verwacht neemt de plaat aan tempo toe en luistert lekker weg. Het herinnert aan de thrash metal uit de jaren 80, zoals de vroege Metallica of Kreator. Het gitaren spel staat duidelijk op de voorgrond en wordt met wat strakke solo’s gecompleteerd. Strak, hard en snel. Tussendoor bewijzen de jongens met ‘Guarding Ruins’ en ‘How To End It All’ dat ze ook wat harmonischer kunnen en zorgen hiermee voor een mooi totaalbeeld. De zang moet dan echter net in de smaak vallen en het is duidelijk te horen dat de heren uit Zwitserland komen. De Engelse uitspraak is soms tenenkrommend. En hey, ik ben Duits. Ik mag dat zeggen!

Ik denk dat dit bij liefhebbers van wat old-school thrash metal in de smaak zal vallen. Wat mij betreft hoor ik in de toekomst graag meer van Comaniac en doet het album de naam ‘Instruction For Destruction’ alle eer aan!