Brother Firetribe - Sunbound

Brother Firetribe - Sunbound

Label : Spinefarm | Archiveer onder hardrock / aor

Ruben : Met het enorme succes dat Nightwish heeft met Floor Jansen achter de microfoon kan ik mij goed voorstellen dat de individuele bandleden zo af en toe wel eens iets anders willen. De kleine, blonde Emppu Vuorinen, gitarist van de symfonische band, heeft gekozen voor iets héél anders als side-project, Brother Firetribe. Een collectief van vijf muzikanten dat ongelooflijk catchy AOR produceert en inmiddels toe is aan een derde album, ‘Sunbound’.

In essentie is Brother Firetribe een combinatie van verschillende, heel erg bekende elementen. Ergens in de mix zit Whitesnake, samen met Europe’s ‘The Final Countdown’, het solo werk van Jorn Lande en Stratovarius. Afwisselend weten deze Finse heren verschillende invloeden door te laten schijnen, maar het opvallendst is dat het allemaal heel vrolijk is. De toetsen van Tomi Nikulainen hebben vaak de overhand als Vuorinen een riff speelt, maar zijn spel is altijd opgewekt en energiek. De zwaardere touch wordt toegevoegd door die gitaren, maar omdat Vuorinen op dat front in zijn eentje is, hangt de muziek grotendeels van het keyboardwerk aan elkaar. Voeg daar de glaszuivere stem van Pekka Ansio Heino aan toe en er ontstaat een resultaat dat alles behalve onprettig klinkt.

Zo ontstaat er een dilemma. In eerste instantie klinkt ‘Sunbound’ verre van uitdagend en is het lage, bijna voorzichtig gezongen ‘Shock’ het enige nummer met een iets originele sound. Maar hoe meer je naar het album luistert, hoe verder Brother Firetribe je in dit album opslokt. Ondanks de glazuur versplinterende catchy tracks als ‘Taste Of A Champion’ en ‘Help Is On The Way’ zijn er hele prettige momenten te vinden. Waardoor, ondanks de duidelijke herkomst van hun inspiratie, Brother Firetribe een band die na één keer luisteren niet meer uit je hersenpan weg te krijgen is.