Beyond The Labyrinth - The Art Of Resilience

Label : Spinal Records | Archiveer onder hardrock / aor

Vera : Het Belgische Beyond The Labyrinth neemt steeds de tijd om met een welverzorgd album naar buiten te treden. Ditmaal zetten ze zelfs een crowdfunding actie op touw om hun vierde studioalbum te maken en mogelijk mede daarom wemelt het van de gastmuzikanten en gastzangers op ‘The Art Of Resilience’. Het feit dat zanger/gitarist Wim Nees er niet meer bij is, gaf hen ook de gelegenheid om voor elke song een andere vocalist te zoeken. Er is dus weer heel wat werk in dit album gekropen en de productie in eigen handen, plus mix en mastering door Marc De Keyzer in de Atomika studio, is piekfijn in orde.

Beyond The Labyrinth speelt zogenaamde classic rock: hardrock met een vleugje AOR en wat lichte progressieve invloeden. Dit album heeft als thema je herpakken na een moeilijke periode en vormt toch een homogeen en herkenbaar geheel ondanks dat er twintig verschillende gasten hun opwachting maken. We gaan ze niet allemaal opsommen, maar Erwin en Filip van FireForce, Tony Carlino (Max Pie), gitarist Dushan Petrossi, zanger Chitral Somapala, David Reed en de betreurde Wizz Beauprez mogen niet onvermeld blijven. Van dit bonte gezelschap levert iedereen een gepassioneerde prestatie, maar de grootste ontdekking voor ondergetekende was zanger Colin Flynn. Het is mogelijk niet ieders meug, want hij zingt op een geladen, statige toon (denk aan Kamelot of Savior Machine). Het klinkt bijna als croonen, maar wat is het puik! Luister maar eens naar ‘Prince Of Darkness’ en ‘Fall Of The Raven’. Het materiaal wordt daar meteen ook wat donkerder en dramatischer, want ‘lichtere’ songs vinden we ook in de vorm van het bedachtzame ‘Someone Watching Over You’, het gepolijste ‘Liberation Day’ en de poprock van ‘If You Believe’ met David Reed Watson als zanger. Het melodieuze en toegankelijke staat zoals bij elk album voorop, maar we genieten wel van uitstekende gitaarsolo’s en keyboards brengen fraaie accenten aan. Een aantal songs zijn voorzien van strijkers en daarvoor engageerde men het Nox String Quartet. Zelfs de dochters van Geert mochten deelnemen aan het kinderkoor in het door Filip (FireForce) gezongen ‘Salve Mater’. Met respect luisteren we ook naar Wizz Beauprez in ‘Carry On’ waarin Erwin Suetens soleert, samen met Geert Fieuw en Geert Annys. Wederom een erg onderhoudend album voor Beyond The Labyrinth!