Backwood Spirit - Backwood Spirit

Backwood Spirit - Backwood Spirit

Label : Pride And Joy | Archiveer onder hardrock / aor

Wim : Nondeju zeg. Wat is dit vet!! Open je achteloos je link naar een download van het album ‘Backwoord Spirit’ van de gelijknamige band en ga je vervolgens compleet uit je plaat bij het horen van de overheerlijke muziek van deze Zweedse band. Wat een overheerlijke mix van blues en heavy rock zeg! Alsof Badlands (inderdaad, met Ray Gillen) weer terug is. Alsof Whitesnake met Coverdale, Marsden en Moody weer een album heeft opgenomen. Als ik dit soort vergelijkingen maak weet je genoeg: dit is top.

En ja hoor, daar is ie weer. Zanger van het gezelschap blijkt Göran Edman te zijn, de Zweedse workaholic. Die man moet inmiddels een portfolio hebben van een meter dik. Maar zingen kan hij nog steeds als de beste: wat een geweldige stem. Zijn stem past ook perfect bij deze wat luie, bluesy heavy rock. Zoals de stem van Paul Rodgers perfect aansloot bij de muziek van Bad Company.
Grote man achter de band is gitarist en songschrijver Kent Engström, een voor mij onbekende muzikant. Maar alle Jezus, wat heeft de man een genadeloos mooie plaat in elkaar gezet. Nee, hij is geen Jake E Lee (al moet ik de vergelijking met Badlands beter ook niet maken) maar hij is vooral een functionele gitarist, die het moet hebben van smeuïge riffs en luie licks. En dat kan hij als de beste. Neem nou een track als ‘Ain’t Got Love’; dat is gewoon een mix tussen Whitesnake en Riverdogs. Maar hetzelfde geldt voor het prachtig intieme ‘Take Me Home’. Of de meer aan Rival Sons herinnerende bluesrock van ‘When Love Comes Around’. Het is allemaal even vet. Wat een geweldig album mensen! Dit is de mooiste plaat van 2017 tot nu toe!