Ayreon - The Source

Ayreon - The Source

Label : Mascot Records | Archiveer onder prog / sympho metal

William Pezy : Twee jaar na het bijzondere project ‘The Gentle Storm’ is Arjen Lucassen ons al een paar maanden aan het opwarmen voor zijn nieuwe Ayreon release genaamd ‘The Source’. Eind april komt hij eindelijk uit, maar ik heb de eer hem al vast te mogen beluisteren en Arjen aan een vragenvuur te onderwerpen, zie daarvoor elders in deze editie. ‘The Source’ is in vele opzichten een duidelijke reactie op ‘The Gentle Storm’. Daar zat een hele rustige versie tussen met natuurlijk alleen een dame op zang. ‘The Source’ daarentegen kent zelf voor Ayreon begrippen wel erg weinig zangeressen. Alleen Floor Jansen en Simone Simons zijn van de partij en die staan er bekend om hard te kunnen knallen. Verder hoor je alleen maar zangers op de plaat. Hansi Kusch van Blind Guardian is een bekende en speelt zijn rol weer geweldig, maar er zijn ook nieuwelingen te vinden zoals: Zaher Zorgati van Myrath, Nils K Rue van Pagans Mind en Michael Eriksen van Circus Maximus.

De balans is daarmee weer zoals te verwachten is: subliem. Deze plaat is veel sterker dan voorheen gitaar georiënteerd en het wordt al snel duidelijk dat dit de hardste Ayreon release tot dusver zal worden. Qua verhaal zou je het kunnen zien als een ‘prequel’ maar naar mijn idee ook het meest duister en hardste verhaal tot nu toe. Een goed voorbeeld daarvan is ‘Condemned To Live’. Er zijn maar een beperkt aantal plaatsen in het ruimteschip om aan de planeet te ontsnappen, wat als je je vrouw en vrienden moet achterlaten. Ga je dan mee? De zogenaamde hippie Arjen pakt ook hier weer een serie filosofische onderwerpen die je blijven achtervolgen. Met de muzikanten was het voor Arjen, maar is het voor ons ook genieten door bijdragen van bijvoorbeeld Paul Gilbert en Marcel Coenen. Ook de vaste kern is er weer: Ed Warby op de drums, Joost van de Broek op toetsen en Maaike Peterse op cello. Dat maakt dat er genoeg momenten van herkenning zijn. Het is een echt Ayreon album, maar wel een zoals we nog niet kennen en daarmee een verrijking.