Astral Doors  - Black Eyed Children

Astral Doors - Black Eyed Children

Label : Metalville | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Zonder hun talent en waarde te onderschatten kunnen we gerust stellen dat het Zweedse Astral Doors één van de beste classic rockbands is als je van Dio, Deep Purple, Black Sabbath en Rainbow houdt. Hun albums zijn altijd een feest aan herkenning, maar ze bulken ook van de puike composities. Natuurlijk hoort daar de expressieve stem van Nils Patrik Johansson bij (kruising Dio, Tony Martin) en een keur aan vurige, melodieuze gitaarsolo’s, terwijl de keyboardpartijen veelal gewichtig orgel zijn (Jon Lord).

Drie jaar na ’Notes From The Shadows’ kunnen we het achtste studioalbum tegemoet zien. Men heeft twee jaar gewerkt aan ‘Black Eyed Children’, een titel die gebaseerd is op een hedendaagse spookgeschiedenis. Maar in de teksten wemelt het als vanouds van de gevleugelde woorden die we ook bij Dio aantroffen natuurlijk. Intussen is Nils vertrokken als zanger bij Civil War en het lijkt wel of hij nog meer passie in zijn vocalen legt dan eerder. Het is ronduit genieten geblazen van de stevig rockende riffs, vurige solo’s en geladen zang in ‘We Cry Out’, het trager aanvangende ‘Walls’ en het mediumtempo ‘God Is The Devil’. ‘Die On Stage’ vangt eerbiedig aan met plechtig orgel, tot de vet klinkende riffs het overnemen. Hier duiken achtergrondkoortjes op die de song vreemd genoeg een luchtig tintje geven, luchtiger dan de tekst laat vermoeden. Vocaal wordt er op een theatrale manier tot het uiterste gegaan in ‘Tomorrow’s Dead’ en hier klinkt de achtergrondzang dan weer duister. ‘Good Vs. Bad’ is eigenlijk de thematiek van Astral Doors ten voeten uit, een uptempo rocker. Prachtige akoestische klassieke gitaren vormen de intro van het spoedig meer hectisch wordende ‘Suburban Song’. Dit lijkt wel een duet, want sommige stukken zijn ‘anders’ gezongen. Het catchy ‘Lost Boy’ is het lichtste nummer van de plaat, een geschikte single. In ‘Slaves To Ourselves’ zit ook een keyboardsolo en tot slot kunnen we genieten van een lange epische track in de vorm van het titelnummer. Net zoals we vorige keer zeiden: alles klopt aan dit album, behalve originaliteit natuurlijk, maar daar malen we in dit geval niet om. Releasedatum: 28 april.