Assent - We Are The New Black

Assent - We Are The New Black

Label : Dooweet | Archiveer onder different metal

Release type: Mini-CD

Daniël : Het nieuwe Parijse duo Assent moet de aandacht hebben willen trekken met hun eerste EP. ‘We Are The New Black’ is interessant, al was het alleen al door de technische benadering: harmoniserende gitaren, riffs en solo’s slaan je vanaf het eerste begin om de oren, zodat het onmogelijk wordt niet door het gebeuren in beweging te worden gebracht. Ook al is de compositie vrij goed gelukt en nemen de technische mogelijkheden met de dag toe, ben ik niet onder de indruk van het drumprogramma. Terwijl de gitaren steeds het momentum creëren en voortduwen op inspirerende wijze, de drums zorgen voor een steriel tegengeluid. Gelukkig heeft de band al aangegeven dat het op zoek is naar nieuwe leden om de line-up te completeren.

Naast het steriele drumwerk, zoals ik wel vaker heb, ben ik teleurgesteld door de songwriting. Ik adviseer met klem dat de schrijver dan wel zijn moedertaal bezigt, of een aantal cursussen Engels volgt, mocht hij daarin willen schrijven. Het zou zeker de uitspraak en duidelijkheid en daarmee de zangdelen in het algemeen verbeteren als het duo ervoor zou kiezen de Engelse taal beter onder de knie te krijgen of terug te keren naar het Frans. In tegenstelling tot de gezongen vocalen, ben ik wel onder de indruk van de rauwe schreeuwende vocalen, die ook zeker bijdragen aan de muziek.

De stevige basis van gitaren zal als een geweldig startpunt dienen om de rest te gaan bijschaven. Een goed begin voor dat laatste is het daadwerkelijk completeren van de line-up. Ondanks mijn initiële kritieken, ben ik benieuwd naar de komende LP!