Ancestral Dawn - Souldance

Ancestral Dawn - Souldance

Label : FC Metal Recordings | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Ancestral Dawn is een nieuwe metal band uit het verre Peru, opgericht in 2013, die op deze debuutplaat ‘Souldance’ een aantal zeer bekende gastmuzikanten heeft weten te strikken om een bijdrage te leveren. Als je namelijk gebruik kunt maken van mensen zoals Fabio Lione (Rhapsody/Angra), ‘Rick Altzi (Masterplan/At Vance), Jonas Heidgert (Dragonland/Destiny), Mark Boals (ex-Yngwie Malmsteen), Roland Grapow (Masterplan/ex-Helloween), Amanda Somerville (Avantasia) en Ralf Scheepers (Primal Fear), dan heb je toch al wel een behoorlijk streepje voor op de concurrentie. De aanwezig gastmuzikanten geven meteen een prima indicatie waar je de band stilistisch moet plaatsen, want men mixt traditionele Zuid-Amerikaanse instrumenten met de avontuurlijk symfonisch getinte power metal waar de heren en dame gastmuzikanten patent op hebben. Dat levert een alleraardigste plaat op, waarbij met name het opzwepende gitaarwerk, de vlotte composities en het prima zangwerk in positieve zin opvallen. Beste voorbeelden hiervan zijn ‘Stormhaze’, ‘Whispers In The Grey’ en titelnummer ‘Souldance’, maar de rest van de tien aanwezige nummers doet hier niet veel voor onder.

Liefhebbers van Avantasia, Rhapsody Of Fire en Primal Fear zullen dit debuutalbum van Ancestral Dawn prima kunnen verteren en dus heeft men een solide basis neergezet voor een mogelijk succesvolle internationale carrière, al zal dat voor een band uit Peru zeker niet meevallen. Ik ben ook zeer benieuwd in hoeverre ze als band op eigen benen kan staan, want nu wordt een en ander natuurlijk behoorlijk opgeleukt door de vele gastmuzikanten, maar men moet op een mogelijk volgend album maar eens bewijzen dat ze ook zonder deze hulp een goede plaat in kunnen blikken. Op basis van wat ze op dit debuut laten horen denk ik dat ze daar zeker toe in staat zijn, want ‘Souldance’ is een op alle vlakken zeer genietbare plaat geworden, zonder overigens al echt te kunnen wedijveren met de toppers in het genre. Wellicht dat dit in de nabije toekomst nog gaat komen, het debuut is vooralsnog een zeer solide album geworden.