Alunah - Solennial

Alunah - Solennial

Label : Svart Records | Archiveer onder doom metal

Vera : UK doom uit de Midlands! Met voorganger ‘Awakening The Forest’ vestigde het Engelse Alunah al de aandacht op zich als veelbelovende vintage/doom metalband. Dit vierde album ‘Solennial’ maakt onze verwachtingen waar. De lange songs slepen zich doorheen een waas van vervormde gitaar riffs en uitwaaierende solo’s, terwijl de etherische zang van Sophie Day nog steeds beklijft. Er gaat vooral veel sfeer en passie uit van de trage composities van dit viertal en bijgevolg is het een verademing om eens een album te beluisteren dat minder gelaagd is dan de meeste releases. Misschien klinkt het voor sommigen bij momenten wat kaal, maar dan wordt je hart telkenmale verwarmd door de vintage klinkende gitaarsolo’s van David Day en de serene stem van zijn vrouw Sophie.

‘The Dying Soil’ geldt als introductie met tokkelende gitaren en etherische zang, tot in ‘Light Of Winter’ de aan Black Sabbath en Saint Vitus verwante doom riffs weerklinken. Het zoemende geluid van de gitaren doet me wat aan Celestial Season denken en dat staaft onze stelling dat Alunah behoorlijk old school en vintage is, maar in een voortreffelijke productie van Chris Fielding (Skyhammer studio) en mastering door Esoteric’s Greg Chandler (Priory Recording studio) op een aangename manier uit de boxen spat. De muziek ademt en de songs hebben een occult, beklijvend aureool, terwijl ze ook een zekere rust uitstralen. Als besluit covert Alunah ‘A Forest’ van The Cure in een tragere, lijzige versie en thematisch past dit helemaal bij de band. Denk maar aan de titel van hun vorig album en in de huidige teksten wemelt het ook van liefde voor de natuur en bosgeesten. Hiermee heeft men wederom een erg sterk album afgeleverd dat traditionele doom metal fans, maar ook liefhebbers van Avatarium en zelfs Blues Pills zal bevallen.