Aborted Fetus - The Art Of Violent Torture

Label : Comatose Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Met een naam als ‘Aborted Fetus’ op je shirt met het artwork van hun laatste plaat ‘The Art Of Violent Torture’ kom je niet aan bij je plaatselijke godshuis en al helemaal niet bij de buurvrouw die twee jaar geleden nog een miskraam heeft gehad. Neen, zulke spullen kan je beter in de kast laten liggen als je gaat solliciteren voor een topjob in de reclame of je dochter van drie gaat wegbrengen naar de kinderopvang, wil je geen ambtenaar van de kinderbescherming aan je voordeur hebben voor het middag is. Je zet ‘The Art Of Violent Torture’ gewoon loeihard op in je auto, onderweg naar één van bovenstaande bezigheden en je geniet van deze ragherrie.

Met titels als ‘Boiled Alive’, ‘Hanged On The Hook By The Rib’, ‘Pouring Molten Lead Into A Throat’ en ‘Hanged And Quartered’ rammelen deze Russen tegen je kop tot je er duizelig van wordt. Een groovy beginstukje dat uitmondt in het allesvernietigende subgenre dat brutal death metal heet? Check! Wat volgt is het typische gebeuk dat kenmerkend is voor deze rechttoe rechtaan stijl. Aborted Fetus is nu ook weer niet de eerste de beste, want met hun vijfde langspeler onder de arm hebben deze heren al bewezen geen ééndagsvliegen te zijn. Met alleen Alexander Meatgrinder als origineel lid, is dit niet dezelfde band als in 2000, maar de nieuw ingepaste muzikanten kwijten zich goed van hun taak. Het geheel kan je dan wel omschrijven als brutal death metal, maar het is nergens brutaal om brutaal te zijn. De nummers zijn weldoordacht en hebben een eigen gezicht. Halverwege krijg je met Awaiting…een sterk staaltje akoestisch gitaarwerk dat hier misschien misplaatst lijkt, maar dit mooie rustmomentje komt goed gelegen, want erna vliegen we er weer in met ‘Burning At Stake’ en ‘Impalement’.

Buried Alive is het absolute hoogtepunt met wederom dat akoestische gitaarwerk. Fans van halve naamgenoten Dying Fetus, Prostitute Disfigurement of Abominable Putridity gaan dit wel kunnen smaken en bij Brutal death metal is het vrij simpel: je houdt ervan of niet. Met dertien nummers lijkt dit album aan de lange kant, maar na drieëndertig minuten heb je dit brokje ‘gewelddadige foltering’ alweer achter de kiezen.