Sonata Arctica - Silence

Sonata Arctica - Silence

Label : Spinefarm | Archiveer onder

Ferdi : Sonata Arctica's eerste cd 'Ecliptica' eindigde op de eerste plaats van mijn jaarlijst van 2000. Op hun eerste cd klonk de band heerlijk onbevlogen, en gooide de ene naar de andere goede melodie in de strijd. Het waren vooral de onschuld van de nummers en de spontane uitvoering ervan die deze cd zo charmant maakte. Op haar tweede cd zet deze Finse speedmetalband een grote stap richting volwassenheid. De verassing is er misschien af, maar op deze tweede cd doet de band een grote stap vooruit. De nummers klinken beter uitgewerkt, de orkestratie is completer en Tony Kakko is als zanger enorm gegroeid. Het resultaat hiervan zijn kippenvel opwekkende nummers zoals het fraai opgebouwde 'The End Of This Chapter', het zweverige 'Sing in Silence' en het afwisselende 'The Power of One'. Deze drie nummers vallen het op door het wat langzamer tempo dan het gros van de andere Sonata Arctica composities. Deze jongens spelen namelijk snel, ERG snel. Reguliere Sonata-nummers als 'Weballergy', 'Falls News Travels Fast', 'Black Sheep', San Sebastian' en 'Wolf & Raven' razen allemaal op lichtsnelheid voorbij, maar worden tegelijkertijd gekenmerkt door een goede structuur en pakkende melodien. Want laat het nou wederom de melodien zijn die deze tweede cd, net als hun eersteling, zo sterk maken. De nummers zijn stuk voor stuk goede composities met een kop en een staart die je pakken, die weten je te raken. Zelfs de twee ballades, 'Last Drop Falls' en het Europe-achtige 'Tallulah' zijn juweeltjes te noemen. 'Silence' is een aaneenschakeling van hoogtepunten, die elke zichzelf respecterende fan van deze muziek in huis hoort te hebben. Ik durf met een gerust hart te zeggen dat deze cd samen met Tobias Sammet's Avantasia behoort tot het beste wat er dit jaar op het gebied van de melodieuze metal is uitgekomen.