Virulent Depravity - Fruit Of The Poisoned Tree

Label : The Artisan Era Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Virulent Depravity is het geesteskind van gitarist, bassist en zanger Colin Butler. Voor velen wellicht een onbekende naam, maar zijn muzikale talenten trokken de aandacht van Malcolm Pugh, gitarist in Inferi en A Loathing Requiem. Hij voegde zich in 2016 bij Butler. Drummer Kevin Paradis (Swart Crown, ex-live-Benighted) maakt de line-up van Virulent Depravity compleet. De samenwerking mondt uit in ‘Fruit Of The Poisoned Tree’, het debuut album van het trio.

Het drietal - aangevuld met een flink aantal gasten op het album, waaronder Nick Padovani (Equipoise), Craig Peters (Deeds Of Flesh) en Elijah Whitehead (Enfold Darkness) - speelt technische death metal. Denk daarbij aan bands as Archspire, Necrophagist en Spawn Of Possession. Snelheid, agressie, afwisseling, scherpe riffs en frivole techniciteit verzanden geen moment in een wirwar van arrangementen maar monden uit in fantastische tracks. Ongebruikelijke riffs volgen elkaar op, complexe ritmes gaan vloeiend in elkaar over (‘Desecrating Eden’), er wordt met ogenschijnlijk speels gemak getemporiseerd of vertraagd en de ene solo is nog niet voorbij of de andere vliegt er alweer uit (‘Bad Drug’). Dat daarbij geen moment de felheid uit het oog verloren wordt, maakt ‘Fruit Of The Poisoned Tree’ helemaal af. Daarnaast ademt het album ook veel sfeer uit. Waar technische death metal nogal eens kil en klinisch wil doorkomen, gebeurt dat hier niet. Dat heeft deels met de productie te maken, maar ook met de overvloed aan variatie. Het subtiel ingebouwde rustige gedeelte in zowel ‘Crushed By Futuristic Filth’ en ‘Beyond the Point of No Return’ is daar een mooi voorbeeld van.

Als technische death metal jouw ding is en/of bovengenoemde namen jou aanspreken, dan is ‘Fruit Of The Poisoned Tree’ een album dat je met een gerust hart kunt aanschaffen. Fraai debuut van een band waar we in de toekomst ongetwijfeld meer fraais van gaan horen.