Unruly Child - Can't Go Home

Unruly Child - Can't Go Home

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Na een lange afwezigheid kwam de originele bezetting van de Amerikaanse A.O.R.-formatie Unruly Child weer bij elkaar om in 2010 de reünie-plaat ‘Worlds Collide” af te leveren, die zoals gewoonlijk weer van hoge kwaliteit was. Na de release van dat album werd het echter weer snel angstvallig stil rondom dit kwintet en eigenlijk had ik niet meer verwacht dat er nog een vervolg aan de reünie zou komen en dat Unruly Child een stille dood zou sterven. Dat blijkt echter een behoorlijke misvatting te zijn, want zo’n zeven jaar na ‘Worlds Collide’ keert de band terug aan het front met opvolger ‘Can’t Go Home’.

Wellicht dat ik mijn verwachtingen voor ‘Can’t Go Home’ veel te hoog had neergezet, maar na een aantal luisterbeurten kan ik niets anders dan concluderen dat hetgeen Unruly Child op deze plaat laat horen behoorlijk tegenvallend is. Dat komt met name omdat men stilistisch gezien meer richting Westcoast muziek is gegaan en dat de sprankelende A.O.R. waar men in het verleden zo bekend door was geworden grotendeels verdwenen is. Natuurlijk zingt Marcie Free nog steeds erg sterk en is er ook weinig op het instrumentale gebeuren aan te merken, maar het song materiaal spreekt me gewoonweg niet zo aan als hetgeen ze op hun vorige platen lieten horen. Het is een fraaie luisterplaat geworden die rustig voortkabbelt naar het einde, maar waar te weinig avontuur op te vinden is. Voor mij is ‘Can’t Go Home’ dan ook de zwakste Unruly Child plaat die ze tot op heden op de markt gebracht hebben en dat is een behoorlijke tegenvaller.