The Universe By Ear - The Universe By Ear

Label : Czar Of Revelations | Archiveer onder prog / sympho metal

Jan-Simon : Wie verwacht dat alle Zwitserse rockmuziek op de een of andere manier beïnvloed is door de precisie van ’s lands uurwerkindustrie, die zal bij het beluisteren van de titelloze debuutplaat van The Universe By Ear bedrogen uitkomen. De psychedelische artrock is als een koekoeksklok met zowel ADHD als de hik: het springt alle kanten op en een ritme of maatsoort wordt zelden lang vastgehouden. Muzikaal bevindt dit trio uit Basel zich ergens halverwege Mars Volta, vroege Pink Floyd en Primus. De ongebruikelijke maatsoorten en vele tempowisselingen en breaks maken het niet altijd eenvoudig om de band te volgen op zijn muzikale reis, maar de volhouder wordt beloond met een vermakelijke drie kwartier bluesrock en indiepop met een progressief sausje.

Het moet overigens gezegd worden, The Universe By Ear vergt het meest van de luisteraar tijdens het complexe openingsnummer ‘Seven Pounds’. Het is het langste, hardste en meest gevarieerde nummer van het album. De tempowisselingen en onverwachte breaks tuimelen over een verrassend traditionele heavy bluesriff en het resultaat lijkt het nog het meest op een hevig syncoperende jazzversie van Black Sabbath. ‘Seven Pounds’ blijkt niet heel representatief voor het album te zijn. De meeste van de overige acht nummers zijn meer dwarse popsongs. Opvallend melodieus met vooral sterke meerstemmige zang van alle bandleden. De tegendraadsheid blijft, niet alleen in de muziek maar ook in de thema’s die behandeld worden. Hoeveel bands zullen in hun songs naar de Hynek schaal, de methode om UFO waarnemingen te classificeren, verwijzen? ‘Oceans / Clouds’ is tegen het eind van het album weer een stevig van dik hout planken zagend nummer. De Zwiterse precisie schijnt eindelijk door in de bijna krautrockachtige ritmes waarover felle gitaarsolo’s gelegd worden. Het betekent overigens niet dat de wat rustigere songs saai zijn, of tandglazuurvernietigend zoet. Het debuut van The Universe By Ear is al met al een avontuurlijke verkenning van bijna vijftig jaar alternatieve en progressieve rockmuziek.