Sumo Cyco - Opus Mar

Sumo Cyco - Opus Mar

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Ruben : In eerste instantie lijkt het alsof de heren en dame van Sumo Cyco proberen een verloren geraakt genre, de reggae en metal crossover, nieuw leven in te blazen. Bands als POD, Skindred en, in mindere mate, Rage Against The Machine zijn tegenwoordig weggezakt in het collectief geheugen en Sumo Cyco put overduidelijk uit dezelfde bron. Drie jaar na het debuutalbum is hier het vervolg met de naam ‘Opus Mar’.

Vers uit het voorprogramma van Britney Spears kwam zangeres Skye Sweetnam met haar poppunk band Sumo Cyco. Met een combinatie van Skindred, RATM en bands als My Chemical Romance lijkt de band een breed publiek aan te willen spreken. Getuige ook de samenwerking met Skindred zanger Benji Webbe op ‘Moving Mountains’. Een strakke productie legt de band daarnaast geen windeieren, waardoor ‘Opus Mar’ in ieder geval overtuigend overkomt.

Ware het niet dat het genre dat de band speelt inmiddels weinig voet meer in de aarde heeft. ‘Moving Mountains’ is een aardige track, maar verre van fantastisch. Het funky stemgebruik van Sweetnam is eigenlijk zonde, aangezien ze hele mooie klanken voort kan brengen. ‘Free Yourself’ is daar een voorbeeld van, met catchy “nanana” stukjes, geschreeuw en fijne zang. Zo heeft het alles wat Sumo Cyco te bieden heeft. De elektronische elementen op ‘Won’t Put Me Out’ zijn een vermakelijke toevoeging en het snelle gitaarwerk op ‘Sleep Tight’ idem dito. De energie die de band in dit album steekt is te prijzen, maar met ‘Opus Mar’ weet Sumo Cyco vooral te benadrukken dat het reggae en metal genre eigenlijk stilaan doodgebloed is.