Steve Hackett - The Night Siren

Steve Hackett - The Night Siren

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Het is alweer twee jaar geleden dat onze favoriete ex-Genesis gitarist het voortreffelijke ’Wolflight’ uitbracht - al was er vorig jaar ook weer een registratie verkrijgbaar van zijn live belevenissen op ‘The Total Experience Live In Liverpool’ - en dan weten we dat de immer actieve Steve Hackett toe is aan nieuw werk. Tijd voor felicitaties, want ‘The Night Siren’ is Hackett’s vijfentwintigste (!) soloalbum. Zoals hij op ‘Wolflight’ al begaan was met het lot van de wereld, als een document van de intelligente reiziger, zo verruimt hij nu zijn blik nog meer met etnische sferen en instrumenten. Veel zal echter ook vertrouwd overkomen, zoals tar en een oosterse sfeer in de lange opener ‘Behind The Smoke’, de bedachtzame singer-songwritermomenten en natuurlijk vooral ’s mans exquise gitaarsolo’s. Lang zijn ze niet altijd, maar wel prachtig en present in elk van de elf songs.

Bekenden om hem heen zijn Rob Townsend (o.a. sax, fluit en klarinet), Amanda Lehmann (achtergrondzang) en Roger King voor de dramatische en soms oosters getinte strijkersarrangementen, maar er zijn ook tal van gasten die we verderop wel tegenkomen. Eén van hen is Malik Mansurov op tar in ‘Behind The Smoke’. Het vangt aan met donkere, beheerste zang en fijne klanken, maar wordt op een Kashmirachtige (song Led Zeppelin) manier aangezet met strijkers. Naast een heerlijke gitaarsolo horen we ook percussie met etherische zang. Dit wordt een kleurrijk album! Na een verfijnde start wordt ‘Martian Sea’ een uptemposong waarin rijkelijk sitar verwerkt is. Horen we daar geen funky baslijn in ‘Fifty Miles From The North Pole’? Aanstekelijk. Dit wordt het meest experimentele nummer van de plaat met didgeridoo (zijn dochter Sara) en gastmuzikant Ferenc Kovacs op schelle trompet. Er is zelfs een koor. Na het instrumentale ‘El Nino’ is het kalme ‘Other Side Of The Wall’ een verhalend rustpunt. ‘Anything But Love’ rockt terug uptempo met een mondharmonicasolo als eyecatcher. ‘Inca Terra’ wordt door Nad Sylvan gezongen, hij die de Genesis Revisited shows inzingt en dat geeft meteen een licht Genesis timbre, maar het is ook erg etnisch, met fluitspel dat me lijkt geleend van ‘El Condor Pasa’ (Simon & Garfunkel), percussie en etnische gezangen contra scheurende gitaren.

Van de Inca’s trekken we naar Schotland voor het tragische ‘In Another Life’ waarin een man die heel zijn familie verloren heeft, alleen ten strijde trekt, hij heeft niets meer te verliezen. Een erg mooi nummer waarop men Troy Donockley (bekend van Nightwish) uitnodigde om met Uilleann pipes nog meer Schotse sfeer te creëren. En wat een huilende gitaarsolo! Strijkers en rustige zang leidt in ‘In The Skeleton Gallery’ tot wilde solo’s op gitaar en sax. Steve en Rob op hun best, ditmaal met een jazzy tint. Tijdens de zoete ballade ‘West To East’ krijgen we Kobi Farhi (Orphaned Land) op bezoek als gastzanger. Hij past thematisch natuurlijk helemaal in dit concept dat muziek vooropstelt als middel om alle verschillen en grenzen om te buigen naar iets positiefs. Muziek kan ons verenigen. Net als op ‘Wolflight’ laat Hackett in afsluiter ‘The Gift’ zijn gitaar nog even spreken, huilen en zingen tegelijk. Prachtig! Terwijl we dit schrijven, vangt spoedig een nieuwe Europese tournee aan.