Soulrot - Before A Human Path

Soulrot - Before A Human Path

Label : Memento Mori | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Old school Zweedse death metal zoals die eind jaren tachtig, begin jaren negentig gemaakt werd door bands als Carnage, Nihilist, en later Dismember, Entombed, Grave en consorten vindt nog altijd gretig aftrek bij liefhebbers van het genre over de hele wereld. Bijna 30 jaar na het ontstaan van deze stijl komen er nog steeds nieuwe bands bij die hun oude Zweedse helden vereren. Niet altijd hebben deze bands iets toe te voegen aan het genre, maar dat zal ook niet altijd de bedoeling zijn.

In het geval van Soulrot, die hun voorliefde voor Zweedse death metal ook niet onder stoelen of banken schuiven, kan gerust gesteld worden dat de band weldegelijk bestaansrecht heeft. De band debuteert deze maand met hun eerste volledige CD ‘Nameless Hideous Manifestations’ en doet dat niet onverdienstelijk. Vanaf het eerste nummer ‘Those Who Dwell in the Abyss’ is meteen duidelijk uit welk hout deze drie Chilenen gesneden zijn; laag gestemde death metal geheel in Zweedse stijl die je mee terug neemt in de tijd naar het jaar 1990. In de negen nummers die volgen laten de heren van Soulrot horen uitstekende songwriters te zijn die weten hoe ze een nummer de nodige dynamiek mee moeten geven. Trage ultrazware stukken worden afgewisseld met stampende passages in de klassieke ‘Left Hand Path’ stijl van Entombed. De hoofdprijs voor originaliteit zullen ze hier – net als een band als Bloodbath - niet mee winnen, maar het is allemaal erg goed uitgevoerd en luistert lekker weg. De heldere en krachtige productie rond het geheel af, waardoor uitgenodigd wordt om die volume knop nog een stukje verder open te gooien. Heerlijke schijf, ik draai hem nog een keer!