Skyclad - Forward Into The Past

Skyclad - Forward Into The Past

Label : Listenable | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : De opmars van Skyclad begin jaren negentig als echelons van het folk metal genre is geschiedenis die door iedere metalfan gekend zou moeten zijn. Als één van de eerste bands voegden zij Keltische invloeden toe aan het beenharde metalen fundament en met zanger Martin Walkyier hadden zij een kleurrijke frontman. Na diens vertrek in 2001 leek het wat moeizamer te gaan, maar toch brengen de Engelse folk pioniers nog uiterst gevarieerde en boeiende albums uit, al moeten we nu wel wat meer geduld oefenen vooraleer we ons kunnen verlustigen aan een nieuwe portie ‘volkse wijsheid met enig protest tegen de goegemeente’.

Acht jaar verstreken ditmaal sinds het verschijnen van ‘In The… All Together’, maar dat had zo zijn redenen. (zie interview) Hoofdzaak is: ‘Forward Into The Past’ ligt klaar om oude en nieuwe fans te verleiden en het is weer een bijzonder sterk album geworden. Producer en ritmegitarist Kevin Ridley heeft intussen al ettelijke jaren met zijn expressieve cleane stem de fakkel overgenomen van Walkyier en het hechte vijftal heeft zelfs oude vriend (ook gitarist) Dave Pugh terug binnen gehaald. We worden op een verleidelijk manier meegezogen in het muzikale avontuur met ‘A Storytellers’ Moon (intro)’ waarin de band ons op charmante manier welkom heet in hun nieuwe vertoning. Men gaat vervolgens al opruiend en punky van start met ‘State Of The Union Now’. Het vioolspel van Georgina Biddle blijft gelukkig een fraaie constante, gracieus meandert ze tussen de hakkende heftigheid waarin we ook nog enkele knappe gitaarleads horen. ‘Change Is Coming’ heeft een oosters tintje, maar ook iets dreigends in de zangpartijen. Het drinklied van dit album is ‘A Heavy Price To Pay’ en dat klinkt uiteraard luchtiger. Een eerste hoogtepunt is het weemoedige ‘Words Fail Me’. Dit protestlied zou een grote hit kunnen worden met zijn sterke melodieën en gedroomde opbouw naar wildere passages.

Het titelnummer verenigt enige onvrede met nostalgie. Een opstandig refrein staat tegenover beschouwende halfgesproken passages. Na het korte instrumentale intermezzo ‘Unresolved’ schiet men folky los tijdens ‘The Queen Of The Moors’. Let op het mooie meerstemmige refrein. Waar we eerlijk versteld van staan, is het epische ‘Last Summer’s Rain’. Zo hoorden we Skyclad nog nooit: donker en traag, lijzige zang op vervormde gitaren en een knappe solo. Een nummer met grandeur! Na het opgejaagde niemendalletje ‘The Measure’ is ‘Borderline’ weer een schot in de roos. Prettig in het gehoor liggende mediumtempo riffs, zelfs piano tijdens de gevoelige zang en prachtige bluesy gitaarlicks om de boodschap kracht bij te zetten. Na de vertellende strofen, windt men zich natuurlijk wel terug op in hardere passages, maar deze song treft je recht in het hart. Wanneer we in ‘A Storytellers’ Moon (outro)’ op een hoffelijke Engelse wijze uitgewuifd worden, hebben we dan ook het gevoel van een compleet en divers werkstuk achter de kiezen te hebben. Uitstekende comeback en nieuwe start! Releasedatum: 28 april.