Sepulchral - Back From The Dead

Sepulchral - Back From The Dead

Label : Great Dane Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Bandnaam gekozen onder vrienden met een biertje in de hand al luisterend naar ‘In The Sign Of Evil’ van Sodom? Check! Bandlogo op een zaterdagnacht na twintig pinten gekribbeld op een bierkaartje? Check! Hoes met een afgebeten bic pen getekend met ernaast op tafel en in het cassettedeck wat demo’s van Necrophagia en Grave? Check!

Met Sepulchral moeten we dus wel te maken hebben met een old death metal band en dat kan je hier gerust letterlijk nemen: deze Franse kerels zijn actief geweest tussen 1989 en 1993, zijn dan onder de grond gekropen om in 2016 terug te komen met een demo en brengen ons nu de compilatie ‘Back From The Dead’ om die verrijzenis te vieren. ‘Back From The Dead’ bestaat uit drie delen: vooreerst komen de drie nummers van hun demo uit 2016: drie herwerkte en heropgenomen death metal gedrochten uit hun vroegere jaren in een iets minder barbaars en primitief jasje. Nog ouderwets tot en met en voor liefhebbers van gepensioneerd doods metaal.

Met ‘Vampirus Spectrum’ krijgen we het énige nieuwe nummer te horen van Sepulchral: de bedoeling lijkt om precies even ruig te klinken als in 1990 en dat lukt waarachtig nog ook. In een kluwen van blastbeats kan je hier en daar een gitaar herkennen en de zang is wat ver weg naar mijn goesting, maar het past wel in dit plaatje. Hierna volgen de songs van hun split uit 1992 met Putrid Offal, Krhomadeath, Supuration, Dagon en Nocturnal Fears: tja, ik hou gewoon van dit soort ouderwetse marginale gesteun en gekreun. Hier en daar effect op de zang (pitch shifter?) en beuken maar! De laatste drie nummers zijn dan weer van hun demo uit 1991 en die klinkt zoals verwacht bedenkelijk, maar dat hoort gewoon zo!

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat er maar zes verschillende songs op ‘Back From The Dead’ staan: ‘Putrefying Mass’ wordt drie maal door je hoofd geblazen en (bijna) alle andere nummers twee maal, maar laat dat de pret zeker niet bederven! Ik heb deze spullen gemist indertijd, dus ik ben blij met deze nieuwe kans en ik ben zeer benieuwd naar een eerste echte langspeler.