Semistereo - Trans Earth Injection

Semistereo - Trans Earth Injection

Label : Freia Music | Archiveer onder alternative / pop

Wim : Semistereo. Daar zijn ze weer. Ik mocht al enkele releases van de band van een recensie voorzien, waarvan ‘Re-Ignite’ de laatste was. Dat album stamt van twee jaar geleden. En nu brengt de band – opnieuw volgens traditie in eigen beheer – haar nieuwe CD uit, ‘Trans Earth Injection’. Is er veel veranderd? Nee, eigenlijk niet. Alhoewel…. Dit is wel een verdomd goede schijf geworden zeg!

Mijn collega Evil Dr. Smith was in het verleden wel heel erg enthousiast over de band (zie onder andere zijn review van het album ‘Welcome You Knight’), maar in de superlatieven die hij voor de band van stal haalde, kon ik me niet vinden. Omschrijvingen als ‘De Tool van de Lage Landen’ etc. vond ik lichtelijk overdreven. Natuurlijk, duidelijk was te horen dat de band kwaliteit bezat. Maar ik vond de band niet over de gehele breedte overtuigend. Ik ben dus altijd wel kritisch geweest. Maar ik moet zeggen dat deze nieuwe CD met afstand het beste is wat de band tot op heden opnam.

‘Trans Earth Injection’ laat een volwassen band horen met een meer eigen smoel dan ooit. Dat komt vooral ook doordat zanger Paul Glandorf ongelooflijk is gegroeid als zanger. Hij zingt vooral heel natuurlijk: vrijwel nergens klinkt hij nog geforceerd of gekunsteld, iets wat hij op de vorige release zeker nog wel deed. De composities zitten onvoorstelbaar knap in elkaar (‘The Search’), met veel variatie in tempo maar ook in harde en zachte stukken. Djent-achtige ritmes, super felle metal riffs, maar vooral ook veel op gitaar gebaseerde melodieuze stukken (‘Loneliness At The Door’) komen voorbij. Opvallend is verder bijvoorbeeld ook ’35 Dollar Special’ een typische postrock-track met samples, fraai gitaarwerk, blazers (!) en mysterie. Verder vind ik ook ‘Your Drama’ van grote klasse; spannend in zowel opbouw als uitvoering. En met dik tien minuten sluit ‘Sin’ (met overtuigende Glandorf in de meest moeilijke stukken) op waardige wijze af. Petje af heren, fantastisch album. En nu moeten jullie nog eens wat gaan doen aan jullie promo: nog steeds geen platencontract en nagenoeg geen optredens. Dat kan niet. Niet met zoveel kwaliteit.