Sektor - Allegory

Sektor - Allegory

Label : Rebirth The Metal Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Met zo’n mooi artwork als de hoes van ‘Allegory’, de nieuwe langspeler van het Duitse gezelschap Sektor is het altijd leuk om aan een luistersessie van een album te beginnen.

Na Sektor’s debuut ‘Alpha’ uit 2014 is dit dus hun tweede plaat en willen we uiteraard weten wat de pot schaft. Met een industrieel klinkende intro wordt de zaak hier op gang gebracht. Wat volgt is goed geproduceerde, uptempo death metal met een zwart randje omheen. Muzikaal zit dit dus in het black/death straatje, maar niet van die gruizige, duistere ondergrondse soort. Neen, het geheel klinkt modern, zeer helder en vrij technisch met veel lead gitaren. Voor basliefhebbers is dit een feestje, want de bas zit heel hoog in de mix. De vocalen zijn meestal van het meer schreeuwerige soort en doen me soms denken aan een betere versie van Alexi Laiho, maar op meerdere nummers zijn er ook diepe grunts aanwezig. Beste voorbeeld daarvan is ‘The Teachings Of Aos’, dat met z’n afwisselend hoge en lage vocalen, de half bezwerende zang en de vele goede leads, de boel meer dan interessant houdt. Sektor heeft zich een eigen gezicht weten aan te meten en heel het album is op zijn minst aanstekelijk te noemen. Het ‘Interlude’ halverwege het album had dan weer niet gehoeven voor mij: met z’n disharmonische klanken en gesproken teksten vind ik het een beetje mispassen tussen de rest. Op ‘Hypnotic Afflatus’ komt er zelfs een vleugje Immortal voorbij gezweefd.

Sektor bestaat in ieder geval uit begaafde muzikanten en wie houdt van death metal van de iets melodieuzere soort, kan dit plaatje gerust oppikken. Hoogtepunten zijn ‘Confession In Dispair’, ‘The Teachings Of Aos’, het in het Duits gezongen ‘Die Blumen Des Bösen’ en ‘Hypnotic Afflatus’.
Normaal zou ‘Allegory’ uitkomen via Bret Hard Records, maar door omstandigheden is deze samenwerking stopgezet en zal dit plaatje uitgebracht worden door Rebirth The Metal Productions op een nader te bepalen datum.