Sarcasm - Within The Sphere Of Ethereal Minds

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Het zal voor de Zweedse band Sarcasm een moeilijke beslissing zijn geweest om na het overlijden van hun langjarige drummer Oskar Karlsson (Helltrain, Gates of Ishtar, The Duskfall, The Everdawn, Scheitan, Defleshed) in maart 2016 door te gaan met de band. De band was eigenlijk net pas weer bij elkaar na een afwezigheid van ongeveer twintig jaar, maar met nieuwe gitarist Peter Laitinen in de gelederen was Sarcasm weer volop aan het schrijven voor een opvolger voor hun in 1994 opgenomen en pas in 2015 uitgebrachte CD ‘Burial Dimensions’. Aangezien Karlsson zo enthousiast was over het nieuwe materiaal en hij er zo naar uitkeek om dit uit te gaan brengen, besloten de overgebleven leden dat Sarcasm door moest gaan ter ere van hun overleden vriend en drummer en dat het zonde zou zijn om dit materiaal weg te gooien en niet uit te brengen. Matte Modin (Defleshed, Firespawn, Dark Funeral) werd aangetrokken als nieuwe drummer en de band dook in de zomer van vorig jaar de studio in om ‘Within the Spheres of Ethereal Minds’ op te nemen. Op 28 april verschijnt deze plaat via het Amerikaanse Dark Descent Records.

In Zweden is Sarcasm geen onbekende naam, in de periode tussen 1992 en 1994 werden er zes demo’s uitgebracht, maar de band miste de boot doordat hun debuutalbum welke zij in 1994 opnamen niet werd uitgebracht door onenigheid met de platenmaatschappij. Daar bovenop kwam nog dat gitarist Frederik Wallenberg – die voor het meeste materiaal verantwoordelijk was - zijn biezen pakte en naar Göteborg verhuisde om samen met At The Gates’ Tomas Lindberg en Daniel Erlandsson de band Skitsystem op te richten. Na al deze tegenslagen besloten de overgebleven leden de handdoek in de ring te gooien. Buiten Zweden zal Sarcasm niet heel bekend zijn, maar met dit tweede album op hun naam verdienen de heren uit Uppsala een tweede kans om hier verandering in te brengen.

‘Within the Spheres of Ethereal Mind’ bevat acht tracks die een mix zijn van melodieuze Zweedse death en black metal in de stijl van Dissection, Unanimated en Sacramentum. De nieuwe gitarist Laitinen, die verantwoordelijk was voor de songwriting, en zelf een fan was van de band voordat hij erbij kwam, heeft de oude spirit van de band weten te bewaren en heeft een aantal nummers geschreven in een stijl die de band ook twintig jaar geleden had kunnen uitbrengen. De muziek is melodieus en agressief tegelijkertijd. Het merendeel van de nummers is lekker uptempo en Matte Modin kan zich hierop lekker uitleven met zijn snelle agressieve drumstijl, maar ook de twee midtempo songs ‘Emodiment of Source’ en het acht minuten durende ‘A Black Veil for Earth’, voorzien van akoestische intro’s weten te boeien en geeft ruimte om even op adem te komen. De beide gitaristen Peter Laitinen en Anders Eriksson leveren melodieuze death metal riffs voorzien van solos die in je hoofd blijven hangen. En ondanks dat ik hier melodieus schrijf heeft de death metal van Sarcasm een duister karakter en leunt de muziek tegen de black metal aan. Maar dat is het natuurlijk niet. Ik ben blij dat de heren besloten hebben door te gaan met de band, ter ere van hun overleden drummer Oskar Karlsson en ter ere van het goede songmateriaal wat de heren klaar hadden. Het had zonde geweest als deze plaat er niet was gekomen. Fans van de eerder genoemde bands raad ik zeker aan om ‘Within the Speres of Ethereal Mind’ een luisterbeurt te gunnen!