Red Harvest - Hybreed

Red Harvest - Hybreed

Label : Cold Dark Matter Records | Archiveer onder industrial / ebm

Release type: Re-release

Jurgen : De Noren van Red Harvest startten in 1989 en brachten vervolgens enkele demo’s uit. In 1992 werd debuutalbum ‘Nomindsland’ losgelaten, dat nog goed over liep van de thrash metal, maar ook avant-gardistische trekken kende. Met volgende full-length ‘There’s Beauty In The Purity Of Sadness’ (1994) werd een koers ingezet die het nodige experiment zou gaan dragen. Red Harvest vond een aardig unieke formule waarin prog metal en gothrock samenkomen met industrial en doom metal. In 1996 leidde dat tot de bands mogelijk sterkste creatieve output in zijn bestaan: de release van ‘Hybreed’. De band stopte in 2010 en liet zeven volledige albums en onder meer nog enige EP’s na.

‘Hybreeds’ twintigjarige viering loopt parallel met een doorstart van Red Harvest in 2016. Opnieuw gemasterd en voorzien van ander artwork en bonustracks (live-opnames van Blastfest in 2016, in Bergen, Noorwegen), heeft het Franse Cold Dark Matter Records de re-release nu – gehuld in digipak – uitgebracht op dubbel cd. ‘Hybreed’ schetst een overweldigend donker sfeerbeeld. Je wordt goed geabsorbeerd door een op een apocalyptisch of post-apocalyptisch lijkende wereld, tegelijk wegzakkend in de triestheid van een industrieel wasteland waarbij je naarstig rust probeert te vinden in nog ongerepte natuur. Daar waar industrial-mastodonten als Ministry en Godflesh destijds – en nog steeds wel - scherper, opgefokter en militanter klonken dan het Noorse collectief (Ministry-zweem daarentegen zeker hoorbaar bij Red Harvest), werden op ‘Hybreed’ - in regelmatig dik wijdlopende songs - meer gedragen sferen opgezocht. Fields of the Nephilim, Neurosis en Type O Negative zijn namen die bij die teneuren opdoemen. Optuigingen van meeslepende ambient/elektronica – door gebruik van onder andere synths en samples – brengen mooie diepgang aan, te midden van tribal-achtige bezwering. Dat laatste wordt ook nog weleens teweeggebracht door koud repeterende industrial metalpatronen.

Mocht dit behoorlijk bedwelmende Red Harvest album – hoewel de band kennend - ooit aan je aandacht zijn ontsnapt, ga dan zeker deze re-release proberen. Zijn de Noren je niet of nauwelijks bekend: de aanvullende live-tracks geven – bijkomend - ook een prima indruk van ander albumwerk van deze erg fijn innovatieve industrial metallists.

Meer informatie