Pale King - Monolith Of The Malign

Pale King - Monolith Of The Malign

Label : Soulseller Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : ‘Monolith Of The Malign’ is de debuutplaat van dit Zweedse viertal. De band is ontstaan uit Wombbath, waar zanger/bassist Jonny en gitarist Håkan besloten er nog een band bij te willen. Pale King combineert op deze schijf invloeden van jaren negentig death/doom met melodieuze death en stopt dat in een oldschool death metal jasje. Toch slagen ze er in verrassend fris en modern te klinken, met zo nu en dan zelfs een ietwat industrial sfeertje, zonder direct muzikaal uit die scene te lenen.
De band noemt zelf Paradise Lost en Amorphis als belangrijke invloeden en dat hoor ik inderdaad wel terug. Verwacht echter geen OSDM versie van Amorphis/Paradise Lost, de band gebruikt veel meer invloeden dan “alleen” dat. Dismember, Dissection, Hypocrisy, Morbid Angel: ik hoor het allemaal voorbijkomen.

Die invloeden staan echter niet als losse stukjes ‘song’ op zich, maar vormen een integraal onderdeel van de melancholische, epische en bij vlagen filmische death metal puzzel die Pale King aan het leggen is. De band maakt daarbij stevig gebruik van dragende toetsenpartijen. Mijn eerste indruk is dat die toetsen zo nu en dan net even iets teveel upfront staan in de mix, maar na een paar keer luisteren went dit toch snel en geven de toetspartijen ‘Monolith Of The Malign’ juist een extra naargeestig randje en een extra (dienende) laag mee.

De sound van Pale King is erg vol en gelaagd: hypnotiserende riffs, intrigerende melodielijnen, dragende toetspartijen, gevarieerde vocalen, gevarieerde, stuwende drums, nog eens extra dichtgesmeerd en voortgedreven door de bas en volgepakt met allerlei kleine details. Dit zorgt ervoor dat de plaat erg indringend en intens overkomt en dat de songs hun geheimen niet in één keer prijsgeven. Het kost je echt een paar luisterbeurten om tot de kern van ‘Monolith Of The Malign’ te komen. Luisterbeurten waar je als luisteraar ook nog eens stevig je best bij moet doen. Dit is bepaald geen oppervlakkige light metal, dit is oprecht zware kost. Maar als je bereid bent om die moeite te doen, dan is ‘Monolith Of The Malign’ als een goed boek dat je keer op keer kunt blijven lezen: je ontdekt telkens wat anders en de ‘reis’ is steeds weer de moeite waard. Een zeer gevarieerd amalgaam van intense, melodieuze jaren negentig death/doom/black. Puike prestatie!