Ninjaspy - Spüken

Ninjaspy - Spüken

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Cedric : Ninjaspy is een Canadees muzikaal trio dat bestaat uit drie broers. Joel (zang/gitaar), Tim (Basgitaar) en Adam (drum) Parent zijn er in ieder geval wel in geslaagd om een eigenzinning klinkende band op te richten. Ninjaspy houdt duidelijk niet van standaard opgebouwde songs en van een hokjesgeest kan je hen ook zeker niet betichten. In 2007 brachten zij hun debuutplaat ‘Pi Nature’ uit, dat in 2013 opgevolgd werd door de EP ‘No Kata’. Nu acht de band de tijd rijp voor album nummer drie, ‘Spüken’ getiteld. En dat is best wel een vreemde titel, waar ik niet onmiddellijk de verklaring voor kon terugvinden. Maar laat dit vreemde nu net wel goed passen bij de muziek van Ninjaspy.

In hun muzikale mix kom je een zeer breed spectrum aan stijlen tegen, gaande van pop/rock tot (math) metal. Al van bij de opener ‘Speak’ zal het voor de luisteraar duidelijk zijn dat Ninjaspy een band is dat graag van de ene verassing in de andere overgaat. Funky ritmes, rustige rock akkoorden en sfeervolle zang gaan even gemakkelijk over in hyperactieve mathrock riffs, schreewerige vocalen en psychotisch klinkende reggae. Van verveling is dus zeker en vast geen sprake bij een eerste luisterbeurt. Ik heb geen idee wat de band er live van bakt, maar op plaat is het wel indrukwekkend te noemen wat deze heren in deze beperkte bezetting ten gehore brengen.

De stem van zanger/gitarist Joel Parent houdt veelal het midden tussen Brandon Boyd van Incubus, Serj Tankian van System Of A Down en Mike Patton van Faith No More. Hij gaat van mooi cleane zang, tot zelfs funky en brute (nu-) metal screams, waardoor hij de muziek nog een extra laag diversiteit en energie meegeeft. Ook de opnamekwaliteit van ‘Spüken’ is onberispelijk, wat ook wel nodig is bij deze zeer drukke vorm van muziek. En daar heb je dan ook wat mij soms gaat storen. Na een aantal luisterbeurten blijft de enorme hoeveelheid bochten in de songs en de richtingen dat de muziek uitgaat als een vermoeiende factor over, maar dat blijft natuurlijk persoonlijke smaak. Fans van bands als Incubus, 311 en Skindred tot zelfs The Dillinger Escape Plan, Ill Nino en System Of A Down zullen in ieder geval veel te ontdekken hebben op ‘Spüken’.