Life's December - Fatigue

Life's December - Fatigue

Label : Dark Wings | Archiveer onder metalcore

Daniël : Life’s December windt er geen doekjes om; dit project is duister en heel serieus. In tegenstelling tot veel muziek vandaag de dag, kan men ‘Fatigue’ met geen mogelijkheid tot de vermaakindustrie rekenen. Meer nog dat debuut ‘Colder’, weten Life’s December met deze nieuwe uitgave af te rekenen met het zoetsappige optimisme waar de consumptiemaatschappij soms in dreigt te vervallen, om de ware wereld daarmee buiten te sluiten. Nee, ‘Fatigue’ waagt zich aan de rafelranden van de samenleving, de duistere hoekjes, de verlaten steegjes.

Natuurlijk, het fundament dat onder ‘Fatigue’ ligt is die bastoon – die snel tot eentonigheid geneigd is – maar daaruit kunnen veel ontwikkelingen voortvloeien. Life’s December creëert een heuse kolos van een kunstwerk. Opvallend zijn de vele gemartelde kreten van zanger Rico Bamert, verspreid over de elpee. Daarnaast zijn de trapinvloeden – bijvoorbeeld op ‘Dead End’ – geenszins een verrassing: je zou de vermenging van deathcore en andere hardcore-geïnspireerde genres met de downbeat-georiënteerde genres die ontstaan zijn uit de drum-‘n-bass juist vaker verwachten. Juist de vlekkeloze overgang in gitaar-gestuurde riffs maakt ‘Fatigue’ tot zo’n onvoorstelbaar goed werkend geheel.

‘Fatigue’ is kortom een zeer wenselijk samenkomen van tempobeheersing, zoals dat door de djentmeesters van Meshuggah et alii is uitgewerkt, en creatief componeren – riffs naar de maatstaven van meer progressief-geörienteerde geesten als Reflections. Geen mooimakerij, maar muziek met al haar aanstootgevende krachten – zoals ze bedoeld is.