Pyramaze - Contingent

Pyramaze - Contingent

Label : Inner Wound Recordings | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Daar zijn ze weer, Pyramaze! De melodische power metal band uit Denemarken die twee jaar terug een uitstekende comeback maakte met het sterke ‘Disciples Of The Sun’ is nu klaar om het volgende album op ons los te laten. Het is een conceptalbum geworden met een post-apocalyptisch thema. Hoe gaat onze maatschappij ten onder als we op de huidige manier doorgaan in de ontwikkeling van informatietechnologie? Hoe Pyramaze erover denkt hoor je op dit nieuwe album, toepasselijk ‘Contingent’ genaamd en verdraaid, het is een waar meesterwerkje geworden!

De band windt er geen doekjes op en knalt met ‘Land Of Information’ zowel in het verhaal als muzikaal keihard uit de startblokken. Na een kort symfonisch intro openbaart zich een geweldig schoolvoorbeeld in hoe power metal hoort te klinken. Zanger Terje, voor wie dit nog maar het tweede Pyramaze album is, steelt gelijk de show en ook het geweldige toetsenspel van Jonah valt vooral in de solo op. ‘Kingdom Of Solace’ is een stuk zwaarder en hier komt het werk van gitarist Toke en ook duizendpoot Jacob (gitaar, bas én producer) uitstekend uit de verf. ‘Star Men’ wordt door de piano ingeleid en heeft een harmonisch refrein dat zo wonderschoon en warm is dat je het er gek genoeg koud van krijgt. ‘A World Divided’ trakteert ons op nog meer piano en is vooral vanwege de zangstijl erg Masterplan-achtig. De cd bevat twee instrumentale stukjes, die voor het gemak maar even Contingent part 1 en 2 genoemd zijn en de cd in drie stukken opknippen. Deel 2 van het album begint met het meer rockende ’20 Second Century’ wat meer richting de melodische metal als DGM neigt, en ook hier weer een spectaculaire zangprestatie van Terje. Wat een contrast met het onnavolgbare ‘Obsession’, waar het hoofdschud-ritme qua complexiteit niet onderdoet voor de wiskunde van imaginaire getallen. Op het laatste deel van de cd vinden we nog de schitterende ballad ‘The Tides That Won’t Change’, waarin Terje een duet zingt met Kristen Foss, begeleid met de piano. ‘Symphony Of Tears’ sluit het album op een waardige manier af met weer een knallend refrein wat aan Symphony X raakt.

Het hele album luistert heerlijk weg en voor toch behoorlijk progressieve muziek is dat een noemenswaardig feit opzicht. De sfeer is warm en door het spannende opbouwende karakter van de nummers blijft het album de volle speeltijd je aandacht vasthouden. Pyramaze is dé belofte in de melodische power metal hoek van het moment, ‘Contingent’ is hét album wat je deze maand wilt kopen en Terje is je nieuwe favoriete zanger. Complimenten voor de heren!