Prime Creation - Prime Creation

Prime Creation - Prime Creation

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Wat, alweer een nieuwe melodische metal band uit Zweden? En dan gelijk de hoofdprijs van een volle cd voor een halfuurtje muziek? Ze denken daar in het noorden zeker dat ik a la Tywin Lannister of Dagobert Duck geld schijt en alles maar kan kopen! Goed, even kalm aan maar. Na even luisteren blijkt al snel dat dit Prime Creation toch zeker de moeite waard is om even te proberen, zelfs al gaat het maar om een kort plaatje.

Prime Creation is een samenraapsel van muzikanten waarvan een aantal oud-leden van het ter ziele gegane Morifade, en wat andere luitjes met opvallend veel ervaring in de hardere en meer frostbitten uithoeken van de metal. ‘Years Of Crossness’ opent het album, en direct valt de fijne cocktail van melodische power metal en toch een wat zwaarder geluid op. Zanger Esa Englund heeft met zijn rauwe randje de perfecte stem om deze cocktail van vocalen te voorzien. Bij ‘War Is Coming’ komt het melodische karakter van de muziek pas echt goed naar voren. De goed gedoseerde keyboards en uitstekende opbouw maken van deze mid-tempo rocker een heerlijke kopschudder. Met ‘Born In Fear’ gaat de muziek een zwaardere richting uit en hetzelfde kan gezegd worden over ‘27’. Een van de onbetwiste hoogtepunten vinden we nog aan het einde met ‘Crown Of Creation’, een prachtige symfonische rocker die het album op een statige manier besluit.

Prime Creation zet hier een uitstekend voorbeeld van het “less is more” idee neer, slechts een half uurtje muziek, maar dan wel een half uurtje dat je drie keer achter elkaar wilt luisteren en dan kom je tenslotte alsnog op anderhalf uur uit. En die hoofdprijs hoeft ook nog niet meteen betaald te worden, want de band heeft het volledige album zelf al op YouTube gepleurd. Dus doe er uw voordeel mee en luister zelf naar deze prettige traktatie uit Scandinavië, het onbetwiste thuisfront van de beste melodische metal.