God Forbid - Gone Forever

God Forbid - Gone Forever

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Ferdi : Bandnamen kunnen af en toe misleidend zijn. Sommige bands maken het zichzelf moeilijk door een naam te kiezen die een bepaalde stijl verraadt. Blijft zo'n band bij dezelfde stijl dan is er niks aan de hand, maar een mens verandert nog wel eens van smaak. En dan kan zo'n naam je parten spelen.

De naam God Forbid doet misschien vermoeden dat we te maken hebben met een death metalband. Wel, niks is minder waar. Deze Amerikaanse metalband slaat op de eigentijdse cd 'Gone Forever' een brug tussen thrash en nu metal. En als ik nu metal zeg dan doel ik niet op hiphoppende springbands, maar op beukende postmoderne metalbands als als Killswitch Engage en de nieuwe Slayer. God Forbid speelt bovendien met een vette knipoog naar Zweedse thrash waardoor de cd zowel vooruitstrevend als traditioneel klinkt. Het titelnummer, bijvoorbeeld, klinkt als een compositie die rechtstreeks uit de snarenplanken van The Haunted had kunnen komen.

Er wordt duidelijk gemikt op een miljoenenpubliek. Immers, deze muziek ligt momenteel in Amerika goed in de markt. Een plek op het Ozzfest-podium zou een flinke doorbraak kunnen betekenen. Op basis van deze cd echter denk ik niet dat ze dat kunnen bewerkstelligen. Weliswaar klinkt de productie berevet, heeft zanger Byron een veelzijdige strot en wisselen Fear Factory-riffs elkaar in hoog tempo af, toch is het eindresultaat niet groter dan de som der delen.

Het grootste probleem is namelijk dat de band zichzelf nog te weinig weet te profileren als een band met een eigen gezicht. Tussen de negen beukende nummers op deze plaat zitten zeker een aantal goede nummers, maar de groep leunt nog te veel tegen andere groepen aan. Het is niet zo erg als bij - om maar bij huis te blijven - Monolith en Textures - maar het kan beter.

'Gone Forever' is desondanks een dijk van een cd die bovendien uitstekend in de huidige tijdsgeest past. De absolute top heeft de band echter (nog) niet bereikt. Desondanks krijg je ruim drie kwartier aan kwalitatief goede metal, die vooral liefhebbers van Killswitch Engage en Hatebreed zal aanspreken.