Nervochaos - Nyctophilia

Nervochaos - Nyctophilia

Label : Greyhaze Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Catchy, catchy, catchy! Met deze drie woorden kan je ‘Nyctophilia’, het nieuwe album van onze death metal vrienden uit Brazilië, het beste omschrijven. Hun vorige langspeler dateert alweer van drie jaar geleden en het wachten op een plaatje van ‘Nervochaos’ duurt altijd té lang. Voor zij die deze eigenwijze Brazilianen niet kennen: ze timmeren al twintig jaar aan dezelfde weg en dat is de weg rechtdoor! Niks geen toegevingen of veranderen om te veranderen. Recht door zee, in je gezicht en headbangen tot ze erbij neervallen. Dat is hun moto!

Wederom kunnen de mannen (én vrouw sinds 2015) bekoren met hun verdomd leuke metalmoes. Blackened death metal met veel invloeden uit de jaren ’80. Zonder overdreven snel te zijn, klinken nummers als ‘Ritualistic’, ‘Season Of The Witch’, ‘Rites Of The 13 Cemeteries’ en ‘Live Like Suicide’ toch extreem heavy en agressief. Het kan wel nog heftiger en dat bewijzen ze op ‘Moloch Rise’ en ‘Lord Death’. ‘Ad Maiorem Satanae Gloriam’ krijgt een speciale vermelding als het catchiest nummer van het jaar in de extreme metal en is hét hoogtepunt van het album. Trouwens, dertien van de twintig meest catchy nummers die je dit jaar te horen krijgt staan op dit schijfje. Allemaal tussen twee en een halve en drie en een halve minuut, geen tierlantijntjes, maar wederkerende songstructuren en herkenbare melodieën in een thrashy jasje. De grootste verbetering tegenover ‘The Art Of Vengeance’ uit 2014 zit hem in het vocale gedeelte: nieuwe zanger ‘Lauro Nightrealm’ heeft écht een goede strot en zowel z’n growls als screams zijn goed verstaanbaar.

Zijn alle deze songs hoogstaand of vernieuwend? Nog niet bijna, maar het is verdorie leuk! Als deze mensen niet graag samen muziek maken, dan niemand meer! De speelvreugde en energie spat hiervan af en alleen al daarom verdiend ‘Nervochaos’ een pluim. Ze hebben ook het podium gedeeld met zowat elke extreme band op deze aardkloot, wat ontegensprekelijk wil zeggen dat ze ook live een topper zijn en je er als de kippen bij moet zijn wanneer ze op het Europese vaste land aanmeren. Iedereen die van gezellige, doch morbide en rauwe death metal zonder franjes houdt moet dit in huis hebben. Catchy!