Klone - Unplugged

Klone - Unplugged

Label : Pelagic Records | Archiveer onder alternative / pop

Cedric : Het is geen geheim dat ik al jaren fan ben van de muziek van het Franse Klone. Deze sympathieke band brengt een krachtige mix van pop, rock, moderne metal en een smaakvolle laag prog. Vooral ritmisch en zangtechnisch liet de band zich in het verleden vaak beïnvloeden door Tool, A Perfect Circle, Anathema en Cold. Maar toch zorgde Klone er steeds voor dat het geheel een eigen stempel kreeg, niet in het minst door de krachtige vocalen van zanger Yann Ligner.

Vorig jaar was het op Roadburn nog genieten van een sterk optreden van de band in de Green Room, en nu laat men middels deze ‘Unplugged’ plaat ook een andere, zachtere kant van de band horen. Door de melodie in de songs leent de muziek van Klone zich perfect voor een akoestische herwerking, maar ik was toch benieuwd hoe men de intensiteit van bepaalde nummers zou vertalen naar deze herwerkte versies. De meeste songs op ‘Unplugged’ zijn afkomstig van het recentste album van Klone, ‘Here Comes The Sun’ uit 2015, en dat is een best wel veilige keuze. Dat album is namelijk veruit het rustigste, meest melodieuze uit heel hun oeuvre. Songs als ‘Immersion’ en ‘Nebulous’ blijven ook in deze akoestische versies staan als een huis. Bij een iets ouder nummer als ‘Rocket Smoke’ mis ik toch wel de kracht van de albumversie, maar toch kan men spreken van een aangename adaptatie. Verder hoor je nog leuke akoestische coverversies van ‘People Are People’ (Depeche Mode) en ‘Summertime’ (George Gershwin) de revue passeren. De plaat werd trouwens opgenomen in het ‘Théâtre De La Coupe D’Or’ te Rochefort en het geluid is dik in orde.

‘Unplugged’ is een geslaagde verzameling van de band’s songs in een zachter jasje, wat voor de fans een leuke aanvulling zal zijn in hun platencollectie. Mensen die nog niet bekend zijn met het werk van Klone zou ik echter aanraden om eerst de oudere (stevigere) platen te gaan ontdekken. Dan is Klone namelijk het sterkst, als men stevig kan rocken. Maar los daarvan is ‘Unplugged’ zeker het luisteren waard.