Wolfheart  - Tyhjyys

Wolfheart - Tyhjyys

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Wolfheart houdt er een kwieke werkethiek op na, maar we zijn niet anders gewend van diens bezieler Tuomas Saukkonen. Sinds hij al zijn vorige projecten en bands een halte toeriep, is Wolfheart immers de enige muzikale uitlaatklep voor de geïnspireerde Fin. Dat betekent dat het derde album ‘Tyhjyys’ krap anderhalf jaar na diens voorganger ‘Shadow World’ kan verschijnen. Nog voor het zover was, konden we al genieten van een succesvolle Europese tournee met Barren Earth en Insomnium, maar nu richten we alle aandacht op het nieuwe werk.

De Finse titel heeft een veel bredere betekenis dan enkel ‘leegte’, maar nu het klimaat de laatste winterprik uitdeelt, is het bijzonder fijn om te luisteren naar de winter metal van Wolfheart. Met akoestische gitaren en piano wordt ‘Shores Of The Lake Simpele’ een grotendeels instrumentale sfeerzetting, waarin enkel wat mantra-achtige zang opduikt met gracieus gitaarwerk. Het contrast met de single ‘Boneyard’ kon niet groter zijn: hier geeft Wolfheart volle gas met vlammende ritmes die zelfs naar black neigen. De ruwe death vocalen van Tuomas hebben toch altijd een zekere catchiness en gitarist Mika Lammassaari brengt passionele solo’s in met zijn instrument. Het prachtige ‘The Flood’ is daar een mooi voorbeeld van. Men heeft enige keyboard- en strijkersarrangementen verder uitgewerkt, zonder dat deze echter opdringerig worden en dat is een grote verdienste. Zo krijgen songs als ‘The Rift’ en ‘Call Of The Winter’ een summiere aankleding zonder symfonische allures na te streven. In laatstgenoemde bevat de gitaarsolo zelfs progressieve trekjes en in ‘Dead White’ roept de doomachtige sound met laaggestemde gitaren enige verwantschap op met Finse broeders als Insomnium, Swallow The Sun en Amorphis. Wie van melodieuze death metal houdt, zit gebeiteld met ‘Tyhjyys’ wiens titelsong op overrompelende wijze deze nieuwe knaller afsluit. Weemoed en ruwheid worden op een sublieme manier vermengd tot een aanstekelijk geheel.