The Vicious Head Society - Abject Tomorrow

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Ruben : The Vicious Head Society, een progressieve, symfonische metalband uit Ierland heeft een aantal aardige namen binnenboord. Zo is voormalig Dream Theater toetsenist Derk Sherinian bereid gevonden om de toetsen voor zijn rekening te nemen, en is Pat Byrne, beter bekend als The Voice Of Ireland, gerekruteerd als zanger. Er is echter maar één man verantwoordelijk en dat is gitarist Graham Keane, het meesterbrein achter ‘Abject Tomorrow’.

Je zou kunnen zeggen dat Keane de Arjen Lucassen rol achter The Vicious Head Society heeft ingenomen. Hij schrijft alle muziek, regelde de drie andere muzikanten en regelde de composities. Met Arjen Lucassen is ook de eerste grote invloed op ‘Abject Tomorrow’ benoemd, Ayreon. Het gevoel bij de opening van ‘Downfall’ is dat van een space metal achtige performance. De aanwezigheid van Sherinian achter de toetsen verraad een fikse dosis Dream Theater in de mix, en zanger Byrne heeft bij vlagen iets weg van Symphony X’s Russel Allen, maar minder krachtig. Het zijn deze, in de symfonische metal, welbekende bands en artiesten waar de muziek van Graham Keane van aan elkaar hangt. Daarnaast werkt het organiserende deel vaak twee kanten op. Met alle touwtjes in handen kan machtsmisbruik sneller optreden. Zo ook op ‘Abject Tomorrow’. Keane is een gitarist, wat overduidelijk terug te vinden is in het overmatige soleren met Derk Sherinian op het eentonige ‘Psychadelic Torture Trip’ en het veel te lange sluitstuk ‘Analogue Spectre’. En dat terwijl hij daartussenin laat zien een fenomenale riff te kunnen schrijven. De basis voor ‘Gods Of A New Age’ is ongelooflijk vet aangezet en klinkt daarom lekker zwaar en krachtig. Het is zo jammer dat dat zo weinig door het solistische geweld heen komt.