Sawthis  - Babhell

Sawthis - Babhell

Label : Mighty Music | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Met hun verleden lijken deze Italianen toch wel een beetje een labiele persoonlijkheid te hebben. Ontstaan in 1997 onder de naam Anestesia, werd deze in 2000 gewijzigd naar Sothis. Negen jaar later was het nog eens tijd voor een naamsverandering en koos men voor Sawthis. De naam moet blijkbaar goed genoeg geweest zijn want nu werd enkel het logo gewijzigd. Met een strak en modern design als resultaat. Het past in elk geval bij de muziek want hun thrash van weleer heeft een omschakeling gemaakt naar moderne metalcore en hedendaagse metalinvloeden waardoor het heel hedendaags klinkt. ‘Babhell’ is hun vierde album en kwam tot stand via een crowdfunding campagne.

Zelf kende ik Sawthis niet. Als je er de reviews van de vorige albums op Lords Of Metal bijneemt, is dat niet verwonderlijk. Hoog scoorden ze niet. Toch is het hun op dit album wel gelukt. Je hoort wel een resem aan invloeden passeren. Dat gaat van moderne nu metal tot stevige metalcore ritmes. De zang loopt daar synchroon mee. Van furieuze uitbarstingen tot cleane zang met heel wat emoties erin. Stukken venijnig gesproken zang die zich ontpoppen tot cleane chorussen zijn geen uitzondering. ‘Start A New Game’ is zo een voorbeeld van sterke zang en gitaarlijnen. ‘Through Hell’ krijgt in het begin door een vleugje keyboard een lichte occulte ondertoon. Het drijft voortdurend van melodieus naar furieus. De uitzondering op het album vormt dan het nummer ‘Never Alone’. Dat is een emotievol rock en popnummer waar zanger Alessandro Falà zich heel kwetsbaar opstelt. Afsluiten doen ze met ‘No Time To Die’. Daar worden het metalcore gebrul zelfs afgewisseld met epische refreinzang die je enkel hoort in de hevigere power metal albums.

Door de heldere productie komt elk detail tot uiting. De toch wel onderling sterke variaties gaan goed over in elkaar over. Iedereen vindt wel wat naar zijn zin op dit album. Sawthis heeft er een mooi werk mee afgeleverd.