Sammy Berell - Passion Dreams

Sammy Berell - Passion Dreams

Label : Sound Pollution | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Als je van traditionele heavy metal houdt met flitsend gitaarwerk, dan moet je deze ‘Passion Dreams’ van de Zweedse gitarist Sammy Berell zeker eens gaan uitproberen. Meneer Berell was echter niet alleen verantwoordelijk voor het geweldige gitaarwerk op dit album, want hij heeft ook meteen maar de bas- en keyboardpartijen ingespeeld. Voor de drums had hij niemand minder dan Daniel Flores (The Murder Of My Sweet) tot zijn beschikking, die overigens ook de prima productie van dit plaatje voor zijn rekening heeft genomen. Dan moest Sammy natuurlijk ook nog een zanger hebben op het door hem neergepende materiaal in te zingen en ook daarvoor heeft hij niet de minsten weten te strikken, want met Michael Vescara (ex-Yngwie Malmsteen, ex-Obsession, ex- Loudness) en Goran Edman (ex-Yngwie Malmsteen, ex-John Norum) heb je toch wel een paar klasbakken binnengehaald.

Dat levert een erg lekkere plaat op vol enigszins melodieus aandoende traditionele heavy metal met prima zang en vooral puik gitaarwerk. Het is lang geleden dat ik een gitarist zo prominent aanwezig heb gehoord op een album en dat is me toch wel goed bevallen moet ik zeggen. Alle dertien aanwezig nummers, goed voor een speelduur van ruim een uur, zijn het beluisteren zeker waard, maar voor mij persoonlijk zijn ‘Judgement Day’, de ballad ‘Memories Never Die’, het funky ‘Red Light Eyes’, titelnummer ‘Passion Dreams’ en ‘Drakker’ net iets beter dan de rest. Dat neemt niet weg dat het kwaliteitsniveau gedurende de gehele speelduur van de plaat consistent hoog is en dat de tot nu toe onbekende Zweedse gitarist Sammy Berell een erg goede debuutplaat op de markt heeft gebracht.