Pride Of Lions - Fearless

Pride Of Lions - Fearless

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Het vorige album van de melodieuze rock formatie Pride Of Lions getiteld ‘Immortal’ dateerde alweer van de herfst in 2012 en het lijkt er op dat mastermind Jim Peterik er steeds langer over gaat doen om met een nieuwe plaat te komen. Na bijna viereneenhalf jaar is het dan zover en wordt ‘Fearless’ op de markt gebracht, waarop een twaalftal nummers te vinden zijn.

Wellicht dat de lange pauze te wijten is aan een “writers block” bij Jim Peterik, want dit nieuwe album kan niet echt wedijveren met de vorige releases van deze kwaliteitsformatie. Dat heeft met een aantal verschillende aspecten te maken. Ten eerste is het song materiaal zeker wel bovengemiddeld te noemen en bij tijd en wijlen zelfs erg goed, maar toch hebben de nummers niet de flair en de frisheid van de songs op de vorige albums. Ten tweede denkt Jim Peterik waarschijnlijk dat hij een betere zanger is dan Toby Hitchcock, want hij gaat per album meer van de lead vocalen voor zijn rekening nemen en dat kan hij beter aan een klasbak als Hitchcock overlaten die gewoonweg over een veel beter en krachtiger stemgeluid beschikt. Natuurlijk zijn er voldoende goede songs op dit album aanwezig en met name ‘All I See Is You’, ‘The Tell’ en ‘The Light In Your Eyes’ zijn prima voorbeelden daarvan, maar feit blijft dat de plaat gewoonweg niet zo sprankelend is als de vorige albums.

Begrijp me niet verkeerd, het niveau is nog dusdanig goed dat menig A.O.R. bandje het schaamrood op de kaken bezorgd wordt, maar van Peterik en co ben ik gewoon meer gewend. Laat de volgende keer die leadzang gewoon over aan Toby Hitchcock en focus je op het schrijven van echt goede A.O.R.-krakers zoals die op de eerste paar platen volop aanwezig waren en dan komt het vast weer wel goed met Pride Of Lions. Een goede melodieuze rockplaat derhalve, maar zeker geen topper in het genre….