Pandora’s Key - Prometheus Promise

Pandora’s Key - Prometheus Promise

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Demo

Sjak : Pandora’s Box is een in 2014 opgerichte Nederlandse female fronted symfonische metal band uit de provincie Noord-Brabant, die bestaat uit gitarist Sebastiaan Pongers, bassiste Regine Lotstra, keyboardspeler Desmond Robberegt, drummer Patrick Sacre en zangeres Maaike Rijk. De muzikanten van dienst hebben reeds de nodige ervaring opgedaan in een aantal vorige bands en dat is bij het beluisteren van deze vier-track demo duidelijk te merken. De nummers die er op deze ‘Prometheus Promise’ te vinden zijn laten horen dat de band prima in staat is om goede nummers te schrijven en deze ook naar behoren uit te voeren.

Openingsnummer ‘Shattered’ start met een gesproken intro, maar slaat al snel om in een heerlijk nummer waarbij de lekkere gitaarriffs, de melodieuze keyboard-partijen, het aanstekelijke refrein en de krachtige zang van Maaike in positieve zin opvallen. Het tempo wordt behoorlijk teruggeschroefd op de powerballad ‘Ephemeral Ethernity’, waarin zangeres Maaike onder begeleiding van een piano en lichte percussie de kans krijgt om haar vocale capaciteiten te tonen en die grijpt ze dan ook met beide handen aan. De melodieuze gitaarsolo is het startsein voor een intensiever eindstuk, wat er voor zorgt dat dit gevarieerde nummer mijns inziens het beste is wat ‘Prometheus Promise’ te bieden heeft. Dat wil zeker niet zeggen dat de laatste twee nummers van deze EP, zijnde de titeltrack en ‘Final Chapter’ (waar een lyric video voor gemaakt is), niet de moeite van het beluisteren waard zijn. Integendeel, beide tracks zijn zeer bekwaam uitgevoerde symfonische metal nummers met de nodige tempo-wisselingen, prima orkestratie, heerlijke instrumentatie en goede zang en dat is precies wat je verwacht van de goede bands in dit genre.

Natuurlijk zijn er nog wel de nodige verbeteringen mogelijk, maar het raamwerk staat als een huis. De gruntzang van gitarist Sebastiaan Pongers had wat prominenter in de mix mogen staan en dat geldt eigenlijk ook wel voor de drums, die nog wat krachtiger hadden kunnen klinken. Dat zijn echter slechts details, want over het algemeen laat deze professioneel vormgegeven debuut-demo duidelijk blijken dat Pandora’s Key zeker over het nodige talent en potentie beschikt. De variatie tussen heavy en meer ingetogen nummers op ‘Prometheus Promise’ is me in ieder geval prima bevallen en ik ben dan ook reuze benieuwd hoe deze band zich in de toekomst verder zal gaan ontwikkelen.