ORM - ORM

ORM - ORM

Label : Earsplit Compound | Archiveer onder black/pagan metal

Cedric : ORM, wat zo veel als ‘slang’ betekent, is best wel een interessante band. Deze kerels zijn afkomstig uit het noordelijke Denemarken en die typische, ongepolijste Scandinavische sound valt absoluut ook terug te horen op deze debuutplaat. We hebben hier dus te maken met een relatief jonge band, maar gelukkig klinkt de muziek op ‘ORM’ volwassen en donker genoeg om een goede eerste indruk na te laten op de luisteraar.

De basis van de muziek is onmiskenbaar black metal, met referenties naar een heel arsenaal bands uit de Scandinavische black metal geschiedenis. Maar desondanks deze referenties komt de muziek van ORM allesbehalve gedateerd of primitief over, integendeel, de sound van ORM kan zowel liefhebbers van de rauwe klassieke black metal als fans van modernere post black metal aanspreken. Invloeden van Gorgoroth tot Bathory en Downfall Of Gaia vloeien mooi in elkaar over en vormen zo een interessante muzikale basis op dit album.

Het mooie is echter ook dat ORM ruimte laat in de songs waarin invloeden uit andere subgenres wat tegengewicht kunnen bieden aan de black metal razernij. Zo gaat de band van episch klinkende gitaarlijnen vlot over naar door doom geïnspireerde riffs, maar ook post metal en zelfs lichte post hardcore elementen steken hier en daar de kop op. De songs steken goed in elkaar, maar voelen heel soms nog wat te ruw en onafgewerkt aan. Maar dat is het mooie aan een debuutplaat natuurlijk, hierna kan je in principe alleen maar groeien in je rol als muzikant en songwriter.

Al bij al kunnen we dus wel stellen dat ORM ons hier een meer dan degelijke debuutplaat presenteert. Fans van black metal, die niet vies zijn van wat andere invloeden, kan ik dan ook aanraden dit album wat luisterbeurten te gunnen. Zeker en vast ook nog een dikke pluim voor het artwork van Paolo Girardi, die we ook kennen van het artwork van onder andere Bell Witch.