Muro  - El Cuarto Jinete

Muro - El Cuarto Jinete

Label : Fighter Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wim : Nondeju, dit is nog eens old school. Muro is een band uit Madrid die traditionele heavy metal speelt. Metal zoals dat vooral gespeeld werd in de jaren 80 en 90. Veelal up tempo, vrij eenvoudig en strak. Aan de bandfoto’s te zien zijn de heren van de generatie die die periode heel bewust heeft meegemaakt. En na bestudering van de bio blijkt dat ook wel te kloppen want het debuut van de band stamt alweer uit 1986! De band werd vervolgens opgeheven in 2003 om daarna in 2009 – in de oorspronkelijke line up – weer verder te gaan. De liefde voor muziek bleek toch te sterk. De heren zweten bij de muziek van bands als Helloween, Helstar, Judas Priest en dat hoor je allemaal terug op deze nieuwe CD, ‘El Cuarto Jinete’.

Liefhebbers van voortdurend door ratelende dubbele bass drums komen zeker aan hun trekken bij Muro. In een lekker tempo blijft Lapi zijn pedalen continu geselen. Lekker hoor! Verder is opvallend dat de band zich bedient van teksten in hun moerstaal. Dat komt de toegankelijkheid niet helemaal ten goede, maar echt storend wordt het eigenlijk ook nergens. De refreinen zijn van een dusdanig meebrul-niveau dat je ze ondanks de taalbarrière toch gemakkelijk mee kunt blèren. Er staan geen slechte nummers op de schijf (al zijn er een paar nummers bij die net wat te lang duren om te blijven boeien) maar helaas zijn er ook geen echte positieve uitschieters. Het is allemaal lekkere headbang muziek die mij persoonlijk heel erg herinnert aan de muziek van het Duitse Mad Max (wie kent ze nog?). Het album sluit af met een fijne uitvoering van ‘Kill The King’, dan weet je qua muziekstijl ook weer genoeg, nietwaar?