Those Who Bring The Torture - Necromancer

Label : SelfMadeGod Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Rogga Johansson, Brynjar Helgetun en Dennis Blomberg. Ik hoor u denken: “Hm, dat zijn namen die ik vaker bij elkaar heb gezien…” – en dat klopt. Met een beetje mazzel kan dit drietal namelijk in één grote stationwagen als package van zes verschillende (oldschool death) bands op tour, zo vaak speelden de mannen al samen in andere bands en projecten. Dat heeft in het verleden geleid tot… Nou, wisselend succes, zal ik maar zeggen. De bands rond deze heren scoren altijd wel een voldoende, maar niet elke release bleek even ‘raak’.

Met ‘Necromancer’ komt er echter weer eentje bij aan de goede kant van de streep. De plaat is er uiteraard eentje in de OSDM hoek, maar is een stuk gevarieerder dan de meeste dertien-in-een-dozijn, keurig binnen de lijntje gekleurde schijven. Die variatie komt ondermeer tot uiting in het trage, slepende ‘Necromancer pt. II’, dat zelfs is voorzien van wat sfeerverhogende flarden huilende wind. Noujazeg! Spaarzaam worden wat toetsen gebruikt op de achtergrond en naast de botte bijl brul van Rogga horen we ook redelijk veel screamy vocals, die me in combinatie met de nummers enigszins doen denken aan oud Hypocrisy werk. De band durft het ook aan om met enige regelmaat onder het stuwende midtempo te zakken, of naar swingende groove te switchen. Zo nu en dan moet ik ook aan Demiurg denken.

Maar goed. Van de swingerende opening (swingend donderen) ‘Dead World Disorder’, via een onbenullig en rechtoe, rechtaan oldschool death stamper als ‘Equinoxer’ of ‘The Morons Are Running The Asylum’ is, of een meer swingend, groovend en bijna naar rot’n’roll neigend nummer als ‘Necromancer’ (part I, dan, dus, niet het trage part II): wat op deze plaat vooral beklijfd is de enorme drive die de band overtuigend weet neer te leggen. Complimenten ook voor de productie, waar drummer Brynjar weer voor tekende. Prima OSDM release!