Crimson Dawn - Chronicles Of An Undead Hunter

Label : Punishment 18 Records | Archiveer onder doom metal

Jori : Crimson Dawn heeft intussen in bepaalde kringen als bijnaam “Italiaanse Candlemass” verworven en dat is niet geheel zonder reden. Crimson Dawn maakt immers net als de Zweedse legende epische doom metal en doet dat helemaal niet onverdienstelijk. Zo is ook dit derde album ‘Chronicles Of An Undead Hunter’ weer een vingerlikker voor de liefhebber.

Na het intro komt ‘Eternal Is The Dark’ traag, zwaar en onheilspellend met de boodschap dat de zon niet meer gaat opkomen. Naast Candlemass doet het nummer ook Black Sabbath achtig aan en dat kan zeker ook gezegd worden van het zes minuten durende ‘The Suffering’. Los van hun overduidelijke doom identiteit is het geluid van de band wel duidelijk Italiaans, onder andere door het symfonische karakter. Dit blijkt ook uit ‘The Skeleton Key’, waar de videoclip van dit album bij gemaakt gaat worden, hier ook de typische Italiaanse koortjes in de refreintjes en een stukje tekst in die taal. De kroon op het album wordt gevormd door het epos ‘Gaze Of The Scarecrow’ waarin zanger Antonio Pecere zich een nog grootser geluid aanmeet en wat aan Dio doet denken in zijn latere jaren. ‘Checkmate In Red’ voert het tempo enigszins op en heeft weer die Black Sabbath touch, gemixt met wat elementen uit de 70’s.

‘Chronicles Of An Undead Hunter’ is een prima werkstukje aan epische doom met een paar mooie knipogen naar oude legenden binnen en buiten datzelfde genre. Fans van Candlemass of andere doom acts in dit straatje kunnen deze plaat blind aanschaffen, prima product!