Cirith Gorgor - Bi Den Dode Hant

Cirith Gorgor - Bi Den Dode Hant

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder black metal

Release type: Mini-CD

Neithan : Cirith Gorgor behoeft inmiddels geen introductie meer als één van de meest vooraanstaande black metal bands uit de lage landen, dus kan ik me mooi richten op de review van de EP ‘Bi Den Dode Hant’. Een Limburgse titel, en verwijzend naar de duivelse Bokkenrijders die inmiddels behoren tot het immateriële erfgoed van Limburg. De EP kent drie nummers die overgebleven zijn van de opnames van het album van vorig jaar, ‘Visions of Exalted Lucifer’. Een van de nummers die niet helemaal nieuw is, is het nummer ‘A Vision Of Exalted Lucifer’ dat al wel op het vorige album stond (en nu CD-bonustrack is), en zij met de vinylen versie kennen het nummer ‘The Luciferian Principle’ ook al. Daarmee kunnen we technisch gezien zeggen dat de enige twee compleet nieuwe nummers ‘Proclamation Of Destruction’ en het titelnummer van deze EP ‘Bi Den Dode Hant’ zijn. Opmerkelijk aan het laatste is dat het een nummer is met een Nederlandstalige titel – nou ja, soort van – en tekst, wat de bands sinds ‘Bellum Germanicum’ van het album ‘Unveiling The Essence’ uit 2001 niet meer heeft gedaan.

De nummers klinken wat donkerder dan het album, maar zijn zeker niet wegens inferieure kwaliteit niet op het album destijds geplaatst: het zijn typische nummers in de Cirith Gorgor stijl, met de karakteristieke gitaarloopjes en de combinatie van rauwheid en melodie die de band plaatsen aan de absolute top van de Nederlandse scene: Cirith Gorgor kan zich ook met deze release internationaal vertonen. De nummers passen goed bij elkaar qua niveau en muziek, en met twee nummers die dus al eerder losgelaten zijn, kan je zeggen dat de EP goed bij het album van vorig jaar aansluit. Voor fans van Taake, Gorgoroth, Mayhem (luister maar naar eens ‘Bi Den Dode Hant’) en Dissection zegt het persbericht van het label en dat toont toch dat daar iemand met oren aan zijn kop werkt, want het is een geluid dat tussen de open akkoorden van de Noren en de combinatie melodie/duisternis van de Zweden in zit: en dat uit ons eigen kouwe kikkerlandje.

‘Bi Den Dode Hant’ is dus weer een heerlijk stuk duistere hoogkwalitatieve pure black metal, zonder folkinvloeden zoals je wellicht aan de hand van de titel en het artwork had verwacht. Fans van het typische Cirith Gorgor geluid kunnen ook dit werkje blind aanschaffen. Een vergelijkbaar niveau als het album ‘Visions of Exalted Lucifer’ en daarom dus ook een vergelijkbaar cijfer. Typisch Cirith, typisch goed! Zoals ze al ooit zeiden: een herboren Cirith Gorgor met een verrekkes lomp smoelwerk!