Harrow - Fragments Of A Fallen Star

Harrow - Fragments Of A Fallen Star

Label : Hypnotic Dirge Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Hypnotic Dirge Records heeft eind vorig jaar – op 18 november om precies te zijn – het album ‘Fragments Of A Fallen Star’ van het Canadese Harrow terug uitgebracht in mooie digipakvorm. Het album was in 2013 in eigen beheer uitgebracht, maar nu wordt het verkrijgbaar op de Europese markt.
Harrow bestaat uit Ian Campbell en Kyle Brickell die beide multi-instrumentalisten zijn en alles op hun eentje doen.

Aanvankelijk lijkt dit me dan ook een release van behelpen waar nog één en ander aan schort. Maar toch leert nadere beluistering ons meer. Hier zit best wel potentie in, al klinkt het voorlopig soms een beetje onbeholpen en basisch. Ook hier weer heel lange songs, de eerste, het titelnummer duurt al achttien minuten en zoals te verwachten neemt dit de tijd om zich te ontplooien. Meer dan drie minuten worden we ondergedompeld in een atmosferisch bad van kosmische klanken, tot een trage akoestische gitaartokkel het voortouw neemt. De cleane zang heeft een emo-karakter en doet me aan de lijzigheid van Smashing Pumpkins denken. Dan gaat het over in pure black metal met welbekende lead gitaar ornamenten. Er wordt strak gespeeld, er zijn ook solo’s, maar soms dreigt het te langdradig te worden. Na een scheurend gitaargeluid wordt ‘Keening’ zompig met fervente klassieke doom riffs en een vervormde akelige stem. Dit is occult en later gaat het snel en vlot verder. ‘Song Of Seasons’ gaat aanvankelijk voor snelle, orthodoxe black metal, later wordt het meer slepend. Het instrumentale ‘If The Sky Falls, We Shall Catch Larks’ (sublieme titel) is mijn favoriet. Het begint met akoestische gitaren en banjo (gastmuzikant Ray Hawes), kent een epische uitval, bevat enige folk invloeden in Primordiaalse zin, maar explodeert uiteindelijk met vintage gitaarwerk (knappe solo’s die dan weer eerder aan Krautrock doen denken). Vreemd beestje, dat Canadese Harrow. Nog niet helemaal op punt, maar interessant om te volgen, ook voor liefhebbers van post metal want meermaals moest ik aan Agalloch of Wolves In The Throne Room denken.