Marche Funèbre - Into The Arms Of Darkness

Label : BadMoodMan Music | Archiveer onder doom metal

Vera : Waren we al behoorlijk enthousiast over hun eerdere albums ’To Drown’ (2011) en ‘Roots Of Grief’ (2013), dan heeft onze Belgische doomhoop in bange dagen Marche Funèbre zeker deze vorige tristesse overtroffen op het derde album ‘Into The Arms Of Darkness’. Ze trokken er zelfs voor naar de beroemde Studio E van producer Markus Stock (Schwadorf van Empyrium en The Vision Bleak) zodat de productie veel beter is dan vroeger. De band raakt ook beter en beter op elkaar ingespeeld door een actieve concertkalender en dat merk je.

Vijf lange composities – gaande van acht tot bijna vijftien minuten – vormen bij elkaar bijna een uur duistere doom metal met tal van andere invloeden. Want dit is niet enkel een parade van inertie of voortslepende tragedie, er zit ook pit in door adequate acceleraties en veel meer afwisseling in de zang van Arne Vandenhoeck dan voorheen. Het siert de band dat ze net voor het langste nummer een – adembenemende – videoclip gemaakt hebben. Vanaf opener ‘Deprived (Into Darkness) worden we met onze neus op de feiten gedrukt: deze band heeft zijn habitat gevonden! Terwijl zware doom riffs en melodieuze leads van gitarist Peter Egberghs een constante van herkenbaarheid zijn, zitten er toch veel differentiële invloeden in deze song: scherpe screams (Arne komt ten slotte uit de black metal scène), puike cleane zang, een gefluisterde passage… Je wordt meegezogen in een maalstroom van alle facetten van extreme metal. ‘Capital Of Rain’ opent als een ode aan Primordial: de gruizige gitaren, de heroïek, zelfs in de zang, dit is een song die ons meeneemt naar de diepste krochten van de hel terwijl ze toch een zekere catchiness handhaaft. ‘Uneven’ gaat zo mogelijk nog dieper, met fantastisch strak spel van de heren en Arne die alle registers van zijn stem opentrekt. Over de song van de videoclip ‘Lullaby Of Insanity’ kunnen we kort zijn: als doom liefhebber heb je de hints met My Dying Bride meteen door, maar toch is dit een persoonlijk statement. Om daarna nog heerlijk te wentelen in de wanhoop van een verloren liefde tijdens ‘The Garden Of All Things Wild’. Dit is het beste album dat Marche Funèbre tot nu toe uitbracht en we kijken halsreikend uit naar de release party met Primordial op 25 maart in Antwerpen! Dit is kunst!