Wolves Scream - Vestiges

Wolves Scream - Vestiges

Label : Redfield Records | Archiveer onder metalcore

Cedric : Wolves Scream komt uit België en stelt ons met ‘Vestiges’ hun eerste langspeelplaat voor, na de EP ‘Hurricane’ uit 2014. Ik ben niet zeker of ik echt wel de juiste persoon was om deze plaat te reviewen, zeker omdat ik de huidige metalcorebands met de jaren minder en minder interessant vind gaan klinken. Maar laat ons dat even vergeten en het werk van deze ongetwijfeld sympathieke kerels met een open geest aan een luisterbeurt onderwerpen.

Zoals reeds aangegeven speelt de band een moderne metalcore variant, met hier en daar wat lichte post hardcore invloeden. Wolves Scream maakt muzikaal voornamelijk gebruik van ritmische gitaarpartijen, maar melodie blijft wel belangrijk. Dat valt ook op in de zanglijnen van Lionel Bolain. Hij maakt natuurlijk gebruik van de gekende schreeuwerige zangstijl, maar slaagt er ook in om regelmatig een half cleane, melodieuze klank aan de zangpartijen toe te voegen. Nu vind ik dat persoonlijk soms wel wat lichtjes geforceerd klinken, maar toch geeft het de muziek de nodige kracht en afwisseling. En het moet gezegd dat hij dit goed doet.

Muzikaal blijf ik eigenlijk wat met een dilemma zitten. Door de vette productie en de zware gitaarriffs klinkt deze plaat op het eerste gehoor meer dan degelijk, maar na een aantal luisterbeurten valt wel op dat niet alle songs op ‘Vestiges’ even sterk zijn of rond een ietwat saaie structuur zijn opgebouwd. Maar ook de stevige riffs, die heel soms zelfs wat naar djent neigen, kunnen me niet de hele plaat lang blijven boeien. Een absolute aanrader op deze schijf is wel het loeiharde ‘Oathbreaker’, waarvoor de band ook een video heeft ingeblikt.

Persoonlijk ben ik al langer wat uitgekeken op deze specifieke stijl muziek, waardoor mijn review mogelijks een ietwat negatieve bijklank krijgt. Ben jij echter absoluut fan van dit genre dan zou ik je aanraden ‘Vestiges’ zeker eens te gaan beluisteren, de kans is groot dat je dan wel wat punten mag bijtellen bij het eindoordeel. De liefhebbers zullen op deze plaat ongetwijfeld meer dan genoeg elementen ontdekken om van te genieten, en door de vette productie zullen de songs ook loeihard door je speakers knallen.