Without Waves - Lunar

Without Waves - Lunar

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Job : Prosthetic heeft een paar hele goeie scouts in dienst, want ze zijn de laatste tijd steeds betere artiesten aan het tekenen. InAeona, Take Over and Destroy en Family mocht zich al voegen bij groten als SepticFlesh, Exmortus, Scale the Summit en Psycroptic en nu mag relatief nieuwe band Without Waves uit Chicago zich ook tot de gemeenschap rekenen. Without Waves maakt een erg smakelijke eclectische mix van moderne metal met snoeiharde, verwrongen heftigheid en speelt het alles met een overtuiging en souplesse dat gelijk pakt.

Waar nummers als opener ‘Sewing Together The Limbs’ en ‘Poetry in Putrid Air’ nog doet denken aan een black metal Textures of een compleet doorgeslagen Extol, komen tracks als ‘Us Against’ en ‘Never Know Quite Why’ de revue passeren om het geheel over een compleet andere boeg te gooien. Het is deze tweestrijdigheid waar een beginnende luisteraar wellicht moeite mee heeft, maar ik omarm het liever; eindelijk durft een band zich niet te laten ketenen in één genre en weet het dynamisch te zijn met een twist. Het is schizofreen wanneer het chaotisch is, maar zo heerlijk sereen wanneer het gas terug neemt.

Songs als ‘Victorian Punishment’ en ‘EDMS’ (je kan in de titels gewoon afleiden of het knallen of chillen wordt) blijven iets compacter binnen het mokerharde sfeertje met veel herhaling en dissonanten. En dan is er weer een schakeling naar mellow met ‘Lost Art’ en ‘Fractals’. Het weer slopende ‘Memento Mori’ sluit het geheel af en eigenlijk heb je het gevoel naar 2 compleet verschillende bands te hebben geluisterd. Dit is wat prog fris houdt!